Коя е поръчката донесла обвинение за шефа на АПИ

Коя е поръчката донесла обвинение за шефа на АПИ

Бившият председател на УС на Агенция “Пътна инфраструктура“ (АПИ) Лазар Лазаров се сдоби с обвинение в безстопанственост, от която според прокуратурата са последвали значителни щети за АПИ в размер на 41 630 050 лв., като престъплението е в особено големи размери и представлява особено тежък случай.

Това без съмнение е забележителен пробив в работата на прокуратурата и показва нагледно какво представлява един от трите кита в управлението на премиера Бойко Борисов – инфраструктурното строителство.

Какво е ясното

В хода на разследването е установено, че на 1 август 2011 г. е подписан договор между италианската компания Кооперативно дружество „Чи Ем Чи Ди Равена“ за изграждане на лот 1 „Оризово Димитровград“ от автомагистрала „Марица“. Дължината на тази отсечка е около 31 км., а срокът за изграждането е 25 месеца.

Стойността на проекта е около 133 милиона без ДДС. По първоначалния договор строително-монтажните работи е трябвало да приключат през есента на 2013 г., но това не се е случило. Причина за това е, че според изпълнителя „Чи Ем Чи Ди Равена“ през зимата на 2013 г. и пролетта на 2014 г. е имало много дъжд, сняг и подобни „форсмажорни обстоятелства“, които са довели до преовлажняване на почвите, поради което е необходима „стабилизация“ на тези почви, преди да се изгради същинското съоръжение-пътя.

Какво спестява прокуратурата

На първо място това, че основното обяснение за забавянето от страна на изпълнителя са бавните процеси по отчуждаване на терени, както водените археологически разкопки, заради откритие по време на изкопните работи на обекти.

На второ място – политическата връзка. Компанията, около която се завърта цялата история и която е бенефициент на въпросните над 50 млн. лв. е „Пътища Полвдив“. Това е дружество, което до скоро е част от портфейла на пловдивския бизнесмен и висш политически функционер в БСП Георги Гергов. Името на Гергов стана особено популярно през последните месеци покрай шумния скандал при който в неговия офис в ЦУМ и с неговото посредничество се е състояла среща между главния прокурор Сотир Цацаров и бизнесмена Сашо Дончев. От изказвания на Дончев стана ясно, че на срещата главният прокурор му е правил намеци за медии, които Дончев (според Цацаров) финансира  и които (според Цацаров) са критични към него.

Гергов бързо се разграничи от „Пътища Пловдив“, обявявайки, че към момента на подписване на договора между компанията и АПИ той вече не е бил собственик на дружеството. И това е вярно. Нещото, което Гергов пропуска, че преди подписването ан договора има и друг търг за същия обект. И на него „Пътища Пловдив“ отново участва. Какви са резултатите от него, обаче, АПИ така и не обявява. А пускането на нов търг означава, че поръчката просто е била повторена.

 

Хронологията на целия казус

02.12.2010 г. – Открита е тръжната процедура за строителство на ЛОТ 1 на АМ „Марица“

25.03.2011 г. – Отворени са ценовите оферти за строителството на ЛОТ 1 на АМ „Марица“.

Победител е „Кооператива Муратория Чементисти – Чи. Ем. Чи. Ди. Равенна“, с предложена цена от 133 129 678 лв. без ДДС

2.08. 2011 г. Първа копка на ЛОТ 1 АМ „Марица“

ББ2 ББ3

Присъстват министър-председателят на България Бойко Борисов, посланикът на Италия в България Стефано Бенацо, министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев и председателят на Борда на директорите на агенция „Пътна инфраструктура“ Сергей Михалев.

16.09.2014 г. – Инспекцията на работата от служебния министър на регионалното развитие Екатерина Захариева и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Според официалното съобщение на АПИ към момента на проверката по трасето се извършват спасителни археологически проучвания на два обекта.

16.11.2014 г. – Министрите Лиляна Павлова и Ивайло Московски инспектират строителството на АМ „Марица“. За първи път се коментират причините за забавяне на строителството.

picture_03picture_01

Според официалното съобщение на АПИ като причини за спирането на строителството и исканото удължаване на срока за изпълнение на обекта са посочени

закъснели отчуждителни процедури, силното преовлажняване на почвите, заради обилните валежи през изминалия строителен сезон, необходимостта от допълнително укрепване на откосите по пътя, както и появата на нови археологически обекти по протежението на магистралата.

 

„Заедно с изпълнителите обсъдихме нови строителни графици и поискахме уверения, че този път строителството ще бъде извършено спрямо тях. Нови отлагания са недопустими. В противен случай рискуваме да загубим цялото финансиране от ЕС за изграждането на магистралата“, коментира резултатите от инспекцията Лиляна Павлова.

 

14.04.2015 г. – В АПИ са отворени оферти за допълнителни строителни работи на лот 1 на АМ „Марица“. Участниците са „Инжстройинженеринг“ ЕООД, „Иса 2000“ ЕООД, „ПЪТИЩА ПЛОВДИВ“ АД и „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД.

25.05.2015 г. – Нов тур с отваряне на оферти за същия обект. Този път са само две –  „ПЪТИЩА ПЛОВДИВ“ АД печели с оферта от 42 786 359 лв. без ДДС. Второто предложение е на „ГБС ИНФРАСТРУКТУРНО СТРОИТЕЛСТВО“ АД – 42 958 522,95 лв. без ДДС

29.10.2015 г. – Премиерът Бойко Борисов прерязва лентата на ЛОТ 1 от АМ „Марица“. На церемонията присъстват президентът Росен Плевнелиев, министрите на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров, представители на строителя и надзора.

В официалното съобщение на АПИ името на „ПЪТИЩА ПЛОВДИВ“ отсъства като компания участвала в изграждането на обекта.

 

 

Технически параметри

Общата дължина на Лот 1 „Оризово – Димитровград“ е 31.4 километра (км 5 +000 до км 36 400). Предварителната оценка е, че работата трябва да отнеме до 25 месеца. Реално отнема близо два пъти повече.

По трасето на магистралата от „Оризово“ на „Димитровград“ е планирано да се изградят 4 паркинга за коли, 10 надлеза, 3 подлеза и 4 моста

Категории Акцент, ПариЕтикети , , ,

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *