Три първи копки, 20 самосвала и едни 1.4 млрд. лв. за усвояване

Три първи копки, 20 самосвала и едни 1.4 млрд. лв. за усвояване

Строителството на автомагистрала „Хемус“ е единственият път за развитие на Северна България. Липсата на магистрала досега е някакво пренебрежително отношение към региона, за което са виновни други (предишните управляващи). Но това ще се промени. От сегашните управляващи.

Горе-долу така звучат посланията, които идват от правителството на ГЕРБ и Обединените патриоти в последните две години. Строителството на автомагистрала „Хемус“ се издига в своеобразен култ.

„Реалната политика значи добър инвестиционен климат. Затова и сега така ударно стартирахме „Хемус“. Искам март месец да направим поне три първи копкпа на „Хемус“. Защото виждате на юг където са магистралите са завод след завод. Ето, свършваш Министерски съвет и след час и нещо си в Димитровград. А на Север няма нищо. А да тръгнеме за Търговище или Разград или Варна ако щете. Два дена требват. Има ли разлика?“  (бел. ред. – запазен е оригиналния изговор на Борисов)

Думите са на премиера Бойко Борисов и са от откриването на цех за производство на фарове край Димитровград отпреди близо две седмици. Едва ли ще се намери някой, който да спори с премиера, че наличието на автомагистрали е важно за икономическото развитие.

И все пак

За ефекта от построяването на „Хемус“ няма нито един анализ. Или иначе казано, не е ясно срещу бъдещите похарчени милиарди какъв резултат да се очаква. Колко са заявените инвестиции с интерес, които се нуждаят от автомагистрала. Какъв демографски ефект ще има за най-бедния регион в Европейския съюз – Северозападен регион. Как изобщо ще повлия трасе на магистрала, насочено пак към морето – Варна, върху района на Монтана, Берковица, Вършец, Лом и др.?

Механичното сравнение на Южна България, където има магистрали, със Северна България, където няма, е толкова елементарно, че едва ли трябва да му се обръща внимание. Но когато то идва от премиера, човек може да приеме, че това си е държавната визия.

А Северозападна България беше приоритет и на второто правителство на Борисов. Икономическият министър в него Божидар Лукарски дори се беше засилил да прави държавен орган, който да оправи проблемите на Северозапада. Държавна агенция „Северозападна България“. Звучи като виц. Но не е.

Второто правителство на Борисов беше и това, което се опита да прокара търг за строителството на „Хемус“. Резултатите от конкурса за строителството на два лота от автомагистралата бяха обявени, както си му е редът за такъв голям проект, точно преди празничните дни около Коледа и Нова година. Кой чул – чул, кой разбрал – разбрал. Максима на всяко управление, когато трябва да се потули нещо. А за потулване имаше и още как.

Конкурсът през 2015 г. предвиждаше строителство на 60 км от магистрала „Хемус“. Резултатите показаха, че 500 млн. лв. отиват в консорцум на „ПСТ груп“, свързвана по това време с ДПС депутата Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка, а 300 млн. лв. – във вече добре известната „Джи Пи груп“, сочена за близка до генералния директор на „Лукойл България“ Валентин Златев. Двете икономически групи тогава получиха коледен подарък за близо 1 млрд. лв. (цените са без ДДС – бел. ред.).

По-късно резултатите от конкурса бяха отменени еднолично от Борисов след скандал в посолството в Лондон. Там на премиера му се налага да отговаря на въпроси от български емигранти дали не вижда образа на Пеевски, когато се погледне в огледалото, след като разпределя толкова обществени поръчки в полза на компании на ДПС депутата.

И сега

През 2015 г. конкурсът беше организиран през дружеството Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП). Това е компания, създадена специално за изпълнението на строежите на автомагистрали.

Забързани в строежа на „Хемус“ сега управляващите прескочиха тази държавна фирма с дълго име и изпратиха чек за 1.4 млрд. лв. на друга непопулярна държавна фирма. „Автомагистрали“ беше избрана без обществена поръчка да строи 134 км от магистрала „Хемус“ срещу 1.35 млрд. лв.

Изненадата на всички в бранша беше голяма. Но тази изненада премина в шок, когато стана ясно с какъв ресурс разполага дружеството. „Автомагистрали“  разполага само с 20 строителни машини и с 25 товарни автомобила с маса над 3.5 тона. Това се разбра от писмен отговор на регионалния министър Петя Аврамова на въпрос на депутата от БСП Георги Свиленски.

Общо в компанията към края на януари са заети 236 души. „Автомагистрали“ разполага със 146 квалифицирани работници, 34 без специална квалификация, 25 специалисти (в които влизат инженери, експерти, юристи и т.н.) и 17 ръководни кадри.

И как това нещо ще построи 134 км магистрала?

На фона на изнесените данни и на голямото бързане за началото на строителството се очертава един въпрос. Защо за строителството точно на магистралата, която няма да се изгражда с европейско финансиране, което означава и по-малко отчетност, се избра строител с толкова ограничени възможности? Единственият логичен отговор е, че чрез избора се цели да се заобиколят разпоредби на Закона за обществените поръчки и изпълнението практически да се делегира на подизпълнители. А в тях да отиде и значителна част от отделения обществен ресурс от 1.4 млрд. лв.

Категории Акцент-2, Общество

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.