Най-тайният договор

Най-тайният договор

Повече от месец след като стана ясно, че строителството на 134 км от магистрала „Хемус“ ще бъде възложен без конкурс на държавната компания „Автомагистрали“, договорът за изпълнението все още тъне в тайна.

С прессъобщение от началото на седмицата Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) съобщи, че е сключила договор с дружеството „в края на декември“, без да уточнява конкретна дата. „Договорът ще бъде изпратен за информация в Агенцията по обществени поръчки в законно установения срок до един месец от сключването му“, уточняват от АПИ. Засега той не е публичен. Съобщението на АПИ дойде на фона на искането на БСП за достъп до договора.

Със свое решение от средата на декември Министерският съвет реши да насочи 1.34 млрд. лв. от излишъка за строителството на магистралата в Северна България, а впоследствие стана ясно, че държавата иска да си я построи сама. Идеята зад отделянето на средства от излишъка беше да се задвижи ударно строителството на магистралата.

И Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), и „Автомагистрали“ са с принципал Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Според публикацията на „Капитал“ така те могат да използват вратичка в Закона за обществените поръчки, според която не е нужно да прилагат законовите процедури, когато възложителят упражнява върху фирмата контрол „подобен на този, който упражнява върху собствените си структурни звена“. МРРБ има цялостен контрол и върху АПИ, и върху „Автомагистрали“ и така може да се използва практиката на т.нар. in-house възлагане, твърди изданието.

От АПИ уточняват, че за първи път се възползват от този законов вариант. Че държавата ще използва този нов механизъм за да разпредели непрозрачно 1.34 млрд. лв. се разбра първоначално от публикация в близкия до властта „24 часа“. В последния работен ден преди коледните и новогодишни празници, регионалният министър Петя Аврамова потвърди информацията по време на парламентарен контрол. Договорът продължава да не е публичен, а и самото дружество е обвито в мистерия.

Бившият регионален министър и настоящ заместник в същото министерство Николай Нанков отговори на притесненията на опозицията, като обяви на специална пресконференция, че са се „вслушали в градивните предложения“ и са вкарали още държава в строителството.

 

Има сериозни съмнения обаче относно капацитета на държавната компания да се справя с договорите за поддържане на магистралите, които редовно печели, камо ли за най-скъпия проект за строителство досега у нас, припомня „Капитал“.

Освен това има шанс непрозрачно да се пренасочват дейности към строителни компании, близки до властта, като подизпълнители или „доставчици“. За компанията, която редовно печели търговете на АПИ за поддържане на магистралите, не се знае твърде много отвъд официалното. В прессъобщението си АПИ уточнява, че в „последните години „Автомагистрали“ ЕАД е изпълнило редица обекти с висока обществена значимост като тунели, виадукти, мостове, асфалто-бетонови настилки на автомагистралите „Хемус“, „Тракия“, „Люлин“, „Струма“ и „Марица“.

Всъщност компанията работи с редица подизпълнители по договорите, които изпълнява. Например при ремонтите на тунелите „Ечемишка“ и „Витиня“, които се изпълняваха, са ползвани услугите на „Евро Алианс Инженеринг“ и „ГБС-Инфраструктурно строителство“.

От АПИ заявяват, че в момента „Автомагистрали“ няма договори с подизпълнители. Според промени в Закона за обществени поръчки, които влизат в сила от 1 март обаче, те ще могат да се декларират на по-късен етап и дори по време на изпълнение на договора.

Категории Акцент, Общество

Автор: Редакция "Трансмедия"

Bio