Словакия е новият фаворит за Volkswagen

Словакия е новият фаворит за Volkswagen

Германският автомобилопроизводител Volkswagen Group е започнал да разглежда възможността да премести производството на своя бъдещ нов модел Passat в съществуващия си завод в Словакия вместо в нова фабрика в Турция.

Това пише специализираното издание Automotive News Europe. Турция беше избрана като предпочитана локация за строежа на нов завод с инвестиция за около 1.3 млрд. евро. Започналата военна офанзива в Сирия обаче постави тази инвестиция на Volkswagen, а на последното си заседание в началото на месеца Надзорният съвет на VW реши да изчака с решението.

Заводът на Volkswagen в Турция вече е само въпрос на детайли

Но VW не може да чака твърде дълго, тъй като компанията иска заводът да заработи до октомври 2022 г. Тогава сегашната фабрика за производство на Passat в германския град Емден трябва да премине към изграждане на изцяло електрически автомобили. Според информация на Automotive News Europe още тази седмица е възможно Надзорният съвет на VW да реши да пренасочи производството на Passat към Словакия.

Едно от обсъжданите решения е да се премести производството в огромната фабрика на VW в Братислава, Словакия, пише германското издание Automobilwoche.

В момента VW произвежда там моделите си от висок клас Touareg и Audi Q7, както и SUV сектора на мини автомобили VV Up, Seat Mii и Skoda Citigo. Производството на малки автомобили в завода се очаква да бъде прекратено, тъй като сегментът на мини автомобилите намалява, освобождавайки капацитета.

Членът на надзорния съвет на VW Щефан Вайл, който е премиер на провинция Долна Саксония, заяви, че се противопоставя на Турция като новото местоположение на завода. Долна Саксония, която е родината на VW, е влиятелен глас в автомобилния производител с 20-процентов дял, припомня Automotive News Europe.

VW беше избрала за новия завод турския град Маниса, на 40 км североизточно от Измир на западния бряг на Турция. Предвиждаше се да там да започне производството на следващото поколение Passat, както и на „сестринския“ модел – Skoda Superb. Очакваният капацитет беше около 300 000 превозни средства годишно.

България, Румъния и Сърбия сега се надяват VW да се върне към по-ранния си списък на приемливи дестинации, в който бяха представени балканските държави и Северна Африка, припомня Automotive News Europe.

България опитва да прилъже Volkswagen с „трик“ и стотици милиони евро субсидия

В суматохата около отложеното от VW решение за Турция лобистката операция на Бългaрия, водена от бившия президент Росен Плевнелиев, отново се активира. След като стана ясно, че германците предпочитат Турция, Плевнелиев влезе в обяснителен режим за своя и на България провал. За този провал бяха обвинени правилата на Европейския съюз по отношение на държавната помощ. Сега обаче изглежда България е намерила начин просто да заобиколи тези правила.

В интервю за авторитетното германско издание Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Плевнелиев каза, че България е открила един „трик“. С помощта на този трик директната субсидия (безвъзмездна помощ) към Volkswagen ще се повиши от 135 на 260 млн. евро.

Става дума за парцел от 800 декара в източния край на София. Според Плевнелиев с изработения трик този трябва да се добави към община Елин Пелин, където позволената безвъзмездна помощ може да бъде повече, отколкото е тя в София.

Как се спихна балонът „Volkswagen идва в България“

Не е ясно дали във VW изобщо разглеждат сериозно новото предложение на България. Според източници на Automobilwoche обаче, VW вече са решили да преместят част от SUV производството на Skoda Karoq в Братислава. Така построяването на нов завод изобщо остава под въпрос.

Снимка: Automotive News Europe

Категории Акцент, Икономика, Пари

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.