Турция продължава да бъде предпочитаната от германския автомобилен производител Volkswagen страна за изграждане на нов автомобилен завод, а окончателното решение ще бъде взето до две седмици.
Това пишат редица германски и турски издания, като се позовават на източници от управлението на германската компания. България, която дълго претендираше да бъде алтернатива на Турция за приемането на завода, е отпаднала окончателно от състезанието.
„В момента сме в заключителни разговори с Турция“, заяви Андреас Тостман, член на борда на VW, отговарящ за производството. По думите му разговорите ще приключат до две седмици, а може би и по-рано. В тях са останали за договаряне само детайли.
Очакваната инвестиция във фабриката е около 1 млрд. евро. Заводът вероятно ще произвежда 300 000 автомобила годишно, основно VW Passat и сходния модел Skoda Superb, които са предназначени за износ в Източна Европа. В него ще работят 4000 човека, а локацията е в Маниса, близо до Измир в Западна Анадола. Строителството може да започне в края на 2020 г., а производството ще започне през 2022 г.
През ноември 2018 г. производителят на автомобили обяви намеренията си да построи нова фабрика в Източна Европа. С течение на времето в медиите – основно на Балканите – се появяваха много версии за това кой ще бъде домакин на новия завод на VW. Първоначално списъкът на потенциалните домакини на компанията включваше пет държави, но след това се стесни до Турция и България като най-вероятните места.
Оттогава в множество доклади се казва, че VW планира да изгради завод за производство на много марки в Турция. От друга страна, служители от германския автомобилен производител посещаваха и проведоха разговори в и двете страни кандидатки през последните месеци.
Според множество коментари Турция има голямо предимство заради опита си в автомобилната индустрия – квалифицирани човешки ресурси, капацитет на подизпълнителите, логистични възможности, общ размер на пазара и възможности за износ в съседни страни.