„Работим с Tesla и BMW. В днешно време трудно се взимат решения за инвестиции в света, а в България правим по два завода на ден. Изпълняваме обещанията си – имаме икономическа стабилност, безработицата е ниска, икономиката расте. Време е за голяма инвестиция, но нека мине 6 май…”
„Неслучайно германската автомобилна индустрия започва да се ориентира към България. На практика детайлите за всички модели се произвеждат у нас…“
Думите са на премиера Бойко Борисов. Те са от изказванията му в серията рязане на лентички преди европейските избори, проведени през месец май. Тогава Борисов беше на гребена на вълната по откриване на заводски халета. Някои от тях – откривани по няколко пъти.
Месец май мина и отмина, а лелеяната голяма инвестиция я няма. Както се разбра в петък – няма и да я има.
Става дума за автомобилния завод от групата на Volkswagen. Инвестиция, оценявана на между 1 и 1.4 млрд. евро и за която се бореха няколко държави. Тя заминава в посока Турция. Официално решение от Volkswagen няма, но няколко германски медии цитират източници от Надзорния съвет на базираната във Волфсбург компания, че именно Турция е изборът за строежа на нов завод.
Потенциалната инвестиция в България дълго беше раздуван от управлението в България, медии и икономически анализатори балон. Балон, който очаквано се спихна.
Как се стигна до тук
Информацията, че Volkswagen Group планира да изгради нов в Европа се появи в края на 2018 г. В своя статия тогава германското бизнес издание Handelsblatt, позовавайки се на източници от сектора обяви, че автомобилната група търси място извън Чехия за дъщерната си компания Skoda. Причината е, че вътрешен анализ на групата е показал, че заводите на Skoda в Чехия започват да „изяждат“ рентабилността на индустриалните мощности във Волфсбург. Volkswagen инвестира все повече в производство на електромобили. Концернът планира да пренасочи производството на някои от моделите си като Passat към фабриките на Skoda, които са с напълно зает капацитет.
Така се стига до бизнес решението чешкото производство да се изнесе в периферията на Европа. Като потенциални дестинации са посочени България, Сърбия, Турция, Румъния, Македония и Украйна. В публикацията си от декември 2018 г. Handelsblatt оценява инвестицията на поне 1 млрд. евро.
Още през декември 2018 г. германското специализирано списание AutomobilWoche обяви Турция за фаворит, цитирайки източници от Volkswagen. „Typция e фaвopит. Oĸoнчaтeлнoтo peшeниe oбaчe тpябвa дa бъдe взeтo в cлeдвaщитe ceдмици“, ĸaзвa изтoчниĸът на списанието.
Германската информационна агенция DPA добавя Румъния или България като възможни местоположения на новото предприятие. Агенцията твърди, че решението за новия завод ще да бъде взето едва през ноември 2019 г. в рамките на следващия кръг на планиране на разходите от Надзорния съвет на Volkswagen.
Турското издание Habertürk пише през декември 2018 г., че Volkswagen е решил да открие фабрика в страната. В нея ще работят повече от 5000 човека, като ще се сглобяват модели на Skoda и Seat. „Изборът беше между Турция и България, но германският автомобилен концерн реши да инвестира в Турция, в резултат на усилията по убеждаването му да го направи, които продължават повече от десетилетие“.
Официално решение от Volkswagen обаче така и не се появява до края на 2018 г. През февруари тази година германските медии съобщиха, че отговорник за новия завод вече няма да е Skoda, а операцията се поема от борда във Волфсбург, тъй като и фокусът на новата производствена мощност се променя. Новият формат е на завод, който ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата – Volkswagen, Skoda, SЕАТ и други.
Междувременно наетите консултанти от Volkswagen започват обиколки в няколко страни, за да се запознаят с условията на място, а медиите във всички замесени държави започват да спекулират по темата. Официалните власти са доста предпазливи в изказванията си с изключение на българските и донякъде на сръбския премиер Вучич.
Изборът на място за строежа се очаква да бъде направен от Volkswagen в средата на май, а това е точно преди европейските избори. Темата логично става сред основните политически коментари.
Президентът Румен Радев и предшественикът му Росен Плевнелиев влязоха в директен спор кой има по-голяма заслуга за евентуалния избор на България като място за инвестицията. „Има важни теми, по които съгласието е наложително – като, например, привличането на стратегически инвеститор в областта на автомобилостроенето. Специално за завода на Volkswagen аз поканих германския президент”, заяви Радев.
Почетният председател на автомобилния клъстер в България Росен Плевнелиев нарече твърдението на Радев „манипулативно“ и „некоректно“. „Президентът Радев няма нищо общо, това е истината. И е по-добре оттук нататък да стои настрани, защото неговото изказване е и дълбоко контрапродуктивно“.
Автомобилната индустрия в България
В последните години България наистина е дестинация за инвестиции от автомобилната индустрия. Става дума обаче за производство на детайли. Това е продукция без особена добавена стойност. Кабели, мигачи, детайли по заключващите системи на автомобилите, калъфи за седалки.
Това е много далеч от автомобилното производство. Доста открояващо се е и компанията, в която България попадна в конкурирането за новия завод на Volkswagen. Единствената друга страна от ЕС отпадна още в първите седмици. Така България остана да се състезава с Турция, Сърбия, Македония и дори Украйна.
На първо място това е доста обезкуражаващ сигнал. Защото показва нивото на конкурентност на икономиката ни. Тя продължава да бъде с профила на слабо развита държава, познат и под названието „трети свят“. Това са зони, в които не се концентрира производство с добавена стойност, нито се акцентира на развойната дейност. Обичайните силни страни са ниските разходи – за труд, за осигуряване, енергийни разходи, данъци.
Но това винаги върви с липсата на качествена работна ръка, на специалисти, които могат да добавят стойност. Това, впрочем, е профилът на българската икономика в последните близо 30 години. И предизвиква дяволски кръг, защото рефлектира върху демография и образование. Които на свой ред влияят върху профила на икономиката.
И решението на Volkswagen е ясен сигнал колко пагубно е това. Защото в последната година от страната се изтеглиха няколко инвеститора, също в сферата на автомобилната индустрия. Очевидно е, че България не може да създаде среда за развитие на този тип индустрия. Така страната ни остава единствената в региона, която не разполага със завод за производство на автомобили.