В спешен режим КЗК позволи на Кирил Домусчиев да купи „Нова ТВ“

В спешен режим КЗК позволи на Кирил Домусчиев да купи „Нова ТВ“

В ускорен режим за по-малко от три седмици Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е проверила искането на близките до управлението на ГЕРБ бизнесмени Кирил и Георги Домусчиеви да придобият „Нова телевизията“ и одобрява сделката. С решение на КЗК председателят на КРИБ и неговият брат стават собственици на една от най-големите медийни структури в България. В нея влизат телевизионните канали на „Нова ТВ“ и „Диема“, голяма група сайтове, контролирани през „Нетинфо“ и бившето онлайен поделение на „Дарик радио“, както и списание „Ева“.

Според КЗК няма пазарна пречка „Адванс медиа груп” на Домусчиеви да придобие 100% от „Нова Броудкастинг Груп“. Тъй като дружеството-купувач е нова компания, то очкавано производството за концентрация не открива проблем в оборотите на компаниите. В решениетона КЗК имаше един очакван с интерес пункт. И това е, че Кирил и Георги Домусчиеви са собственици на дружеството „Футбол Про Медиа“ ЕООД. То продава правата за телевизионно излъчване на мачовете от българското футболно първенство. В момента правата за излъчването на българското първенство се държат от придобиваните “Нова ТВ“ и „Диема“. Което на теория е сериозна пречка пред конкуренцията.

КЗК обаче е преценила, че „ТВ оператори в България купуват права за разпространение на редица значими спортни събития от множество други доставчици“, като дава пример със световните и европейски първенства по футбол по БНТ, Шампионската лига по БТВ, тенис турнирите по каналите на А1 и Евроспорт, и др.

„Всяка една от съществуващите телевизионни групи на пазара е абсолютно независима при договарянето на съдържание, поради, на практика почти неограничения брой търговци на съдържание“, се казва в решението. „Следователно  може да се направи извод, че „Футбол Про Медиа“ ЕООД не е в състояние (…..)*, да окаже влияние върху подпазара на дистрибуция и придобиване на права за разпространение на аудиовизуално съдържание. Допълнително, „Нова“, както и нейните конкуренти, закупуват спортно съдържание от много други доставчици“.

В решението изобщо не е засегнат ключов казус около „Нова Броудкастинг Груп“, припомня сайтът „УебКафе“. Това е комбинацията между масивния телевизионен и онлайн-рекламен бизнес, който стана повод за жалба от страна на 4 конкурентни онлайн-медии заради съмнение за нарушение на антимонополното законодателство. По данни от 2016 г. „Нова Броудкастинг Груп“ има 10-20% дял от пазара на онлайн реклама в национален мащаб, плюс 40-50% дял от пазара на телевизионна реклама с национален обхват.

Това че „Нова Броудкастинг Груп“ е голяма за пазара беше сред аргументите, които КЗК откри като основателни за да наложи забрана за придобиването й от чешкия инвеститор Петр Келнер през миналата година. Тогава антимонополния регулатор откри, че икономическата група на Келнер има представителство на българския пазар – сайата pazaruvaj – и придобиването на групата около „Нова“ може да създаде монополист на интернет пазара.

Забележителното в решението на КЗК е, че се случва в доста кратък срок. Период от по-малко от месец са постигали само сделките, които са имали принципното одобрени или са се отнасяли директно до бзинеса на ДПС депутата Делян Пеевски. Смяната на собствеността в „Булгартабак холдинг“, Българската телекомуникационна компания, придобиването на издателя на телевизия Канал 3 и др.

 

 

 

Категории Акцент, Акцент-2, Компании, Пари, Финанси

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.