Влиза в сила договорът за свободна търговия между ЕС и Япония. От 1 февруари бизнесът и потребителите вече могат да се възползват от най-голямата търговска зона в света.
Двете страни договориха споразумението миналия юли, а през декември 2018 година окончателно финализираха сделката. С историческия договор се премахват митата върху стоки на стойност 200 милиарда долара. И Токио и Брюксел повече няма да налагат основни вносни тарифи, включително 10% мито върху японските автомобили и 30-те процента налог, с които се облагаше европейското сирене, внесено на островната държава.
Председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер коментира, че новото споразумение ще предостави на крайния потребител по-ниски цени и по-голям избор. Ще отвори и вратите за нови хоризонти за малкия бизнес. От своя страна еврокомисарят по търговията Сесилия Малмстрьом заяви, че производителите в сектора на услугите и технологиите в ЕС имат повод да празнуват. Положихме основите за нови работни места и по-ниски цени, подчерта Малстрьом.
Анализаторите коментират, че голям губещ може да се окаже Великобритания при сценария Брекзит без сделка. Именно Обединеното кралство е основното място, откъдето японските стоки влизат в общността. Ако Лондон напусне без споразумение обаче, ще изгуби облагите си от новите отношения с Токио.
Двете страни договориха споразумението миналия юли, а през декември 2018-та година окончателно финализираха сделката. С историческия договор се премахват митата върху стоки на стойност 200 милиарда долара. И Токио, и Брюксел повече няма да налагат основни вносни тарифи, включително 10% мито върху японските автомобили и 30-те процента налог, с които се облагаше европейското сирене, внесено на островната държава.
Икономическото споразумение е най-мащабната търговска сделка, сключвана някога от ЕС от гледна точка на размер на пазара, и ще създаде най-голямата зона за свободна търговия в света, обхващаща 635 милиона души.
То драстично намалява митата между ЕС и Япония, отваряйки пътя към по-бърза и опростена търговия между двете и увеличаване на размера й. Стратегическото партньорство е свързано със сътрудничество в сигурността по въпроси като международния тероризъм и организираната престъпност, енергийната, климатичната и киберсигурността и други.
Тези нови споразумения контрастират с решението на президента на САЩ Доналд Тръмп да въведе принципа „Америка на първо място“ в търговската политика, отбелязва сайтът theconversation.com. Откакто бе избран за президент, Тръмп наблегна на двустранните сделки, издигна търговски бариери и подкопа международни институции като Световната търговска организация. Именно очакването за националистките политики на Тръмп и особено оттеглянето му от Транстихоокеанското партньорство даде тласък на преговорите между ЕС и Япония по двете споразумения. Големите търговски договорки отнемат дълго време, а разговорите между ЕС и Япония започнаха през 2013 г.
Икономическото споразумение между ЕС и Япония премахва митата за 97% от стоките, внасяни от ЕС, и за 99% от стоките, внасяни от Япония. След преходен период ЕС ще отмени митата върху японските автомобили, камиони и битова електроника. Очаква се компаниите в ЕС да спестяват 1 милиард евро на година от митата, които в момента плащат за износа в Япония.
Споразумението ще отвори японския пазар за 127 милиона потребители на селскостопански продукти от ЕС и ще увеличи възможностите за износ на ЕС в много други сектори, например финансовите услуги. Тъй като Япония ще премахне митата за 84% от селскостопанските и рибни продукти, европейците ще печелят повече от износ на стоки като сирена, свинско месо и вина.
Основният интерес на Япония в търговската сделка с Европа бе да увеличи износа си в областта на автомобилната индустрия. ЕС досега налагаше 10% мита за японските коли.
Заедно икономиките на ЕС и Япония представляват около една трета от световния брутен вътрешен продукт. След като споразумението започне да се прилага изцяло, годишният търговски обмен между ЕС и Япония би могъл да нарасне с близо 36 милиарда евро.
лектронна търговия, телекомуникации и транспорт;
– осигурява на дружествата от ЕС достъп до големите пазари на обществени поръчки в 54 големи града в Япония и премахва пречките пред обществените поръчки в железопътния сектор.
Японският износ за ЕС се състои преди всичко от машинни части, превозни средства, оптични и медицински инструменти, както и химикали. Износът на ЕС за Япония е доминиран от превозни средства, машинни части, оптични и медицински инструменти, както и фармацевтични продукти.
На 23 януари тази година ЕС и Япония приеха решения, с които да се позволи свободно и безопасно движение на лични данни между двете партниращи си по споразумението страни. Те се договориха да признаят взаимно системите си за защита на данните за „еквивалентни“, с което ще се създаде най-голямото пространство в света с безопасно движение на данни, отбелязва пресслужбата на Европейската комисия.
Япония е 18-ият по големина търговски партньор за България извън ЕС. Българският износ за Япония е на стойност 40 милиона евро, а вносът от азиатската страна се равнява на 105 милиона евро. Общо 257 български компании изнасят за Япония.