„Въпреки многократните обещания, които даваше след всяка катастрофа с много жертви, Московски не намери воля да внесе навреме предложения за изменение в законите и да настоява мнозинството в парламента да ги приеме“, се казва в позиция на „Демократична България“, обединение на ДСБ, „Да, България“ и „Зелените“.
Така „Демократична България“ мотивира настояването си за оставката на министъра на транспорта Ивайло Московски. Според политическата сила през своите три мандата Московски така и не успял да въведе задължение за използване на предпазни колани при пътуване в автобус.
„След поредната трагедия, отнела живота на 17 души, министърът пак дава обещания. Повече никой не може да чака. Оставката на Московски е задължителната политическа отговорност, която управлението и мнозинството трябва да поемат, и лично министър-председателят Борисов, чийто избор е Московски. Дължат го на обществото за неизпълнените си обещания години наред. От 2011 година се води дебат за въвеждане на законово изискване за поставяне на колани в автобусите – без реален резултат. За периода на това бездействие в множество инциденти с автобуси и микробуси са загинали 34 души“, припомнят от обединението.
В позицията им се казва още, че отговорност на премиера Борисов е да поиска оставката на Московски, не да се крие, а още по-малко да му търси друг удобен публичен пост, и че всеки един ден оставане на Московски на поста е арогантна демонстрация на незачитане на стойността на човешкия живот.
От „Демократична България“ призовават да бъдат приети изменения в нормативната уредба, които да гарантират:
- Задължително оборудване на всички автобуси с предпазни колани за всички седалки;
2. Проверка от шофьора на всички пътници за закопчани колани, преди да потегли;
3. Отказ на шофьора да потегли, ако пътник не си е поставил колана;
4. Аудиосъобщения, които да информират за задължителното поставяне на колана;
5. При техническите проверки на автобусите да се тества изправността на всички колани;
6. Провеждане на информационни кампании за необходимостта за поставяне на колани.
Осен това се настоява за независим одит на цялостната дейност на Агенция „Пътна инфраструктура“ както по възлагане на ремонти и изграждане на пътища, така и на поддръжката им. Искат се и оставките „на всички отговорни за това в продължение на години злополучният участък край Своге да не бъде ремонтиран и приведен съгласно всички стандарти за безопасност“.
„Дългогодишната корупция при търговете за обществени поръчки, които се печелят непрозрачно от едни и същи фирми, приближени до властта, трябва да бъде прекратена, за да не бъдат жертвани повече човешки животи по некачествено изградени и неподдържани пътища“, завършва позицията на обединението.