Европейската платформа за отговор на руската пропаганда „ЕС вс Дисинфо“ днес обяви резултатите от проучване на сръбската неправителствена организация ЦРТА за състоянието на медиите и дезинформацията в региона, съобщава МИА, цитирана от БГНЕС.
Изследванията на ЦРТА бяха проведени между 14 май и 10 юни в Черна гора, Македония, Босна и Сърбия. Бяха анализирани 5 553 медийни излъчвания и публикации. Според проучването в Македония най-разпространени са медийните съобщения, които се позовават на „анонимни източници“, докато Сърбия води в медийни съобщения без никакви източници.
В Македония неназованите източници са предимно неутрални по въпросите за ЕС, последвани от съобщения в полза на ЕС и против САЩ. Неутралните и проЕС публикации доминират като цяло в Македония.
Като тема в македонските медии преобладава политиката, с преимущество на проЕС, проСАЩ и проНАТО коментари с 39% срещу 20% за антиСАЩ и антиНАТО публикациите. След политиката приоритет на македонските медии е армията, а на трето място е икономиката. Най-цитиран политик в региона е Зоран Заев, а преобладаващи във връзка с ЕС в неутрален контекст са изявите на сръбския президент Александър Вучич.
В съседна Сърбия обаче преобладават проруски и антиамерикански медийни изяви, според „ЕС вс Дисинфо“. Това е уеб платформа на кампанията на ЕС срещу руската дезинформация, която има обществено достъпна, международна база данни, свързани с дезинформацията.
Преди няколко месеца институтът „Отворено общество“ – София изработи индекс, който сравнява 35 държави по медийна грамотност.
Установена е пряка връзка между резултатите на учениците по PISA да разбират това, което четат, и свободата на медиите.
Има ясно разделение в Европа по грамотност да се разпознават фалшивите новини. Най-грамотни в това отношение са хората в Северозападна Европа, а на другия полюс са балканските страни.
Анализирано е умението на медийната аудитория да устоява на феномена фалшиви новини и всички свързани с това негативни последствия, както и на разпространението на конспиративни теории.
Отличниците са Финландия (76 точки), Дания (71 точки), Холандия (70 точки), Швеция (69 точки) и Естония (69 точки). Те са страните с най-високи нива на медийна грамотност, съответно най-защитени от фалшивите новини.
В Европа се оформят пет групи държави по медийна грамотност, показват данните от класацията.
Германия (62 точки), Великобритания (60 точки), Франция (56 точки) и Италия (50 точки) попадат във втората и третата група.
Страните с най-нисък резултат са в Югоизточна Европа – от Хърватия до Турция, заедно с непосредствените им съседи Унгария и Кипър.
България (30 точки) заема 30-о място от 35-те държави и се намира в предпоследната група, редом със Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина и Албания. Позицията на България остава непроменена спрямо резултата от миналата година. На последните две места в класацията са Македония (10 точки) и Турция (16 точки). Ниският резултат на Турция се обяснява с държавен контрол върху медиите.
Снимка: News.bg