От 19. до 21. април т.г. в Бремен се проведе тринайстото издание на „джазахед!” – едновременно джаз-фестивал и професионално изложение за джаз-музика с изложби, конферентна програма и с 40 шоукейс музикални презентации (избрани от общо 609 кандидатури от 49 страни). От заглавията на тематичните блокове „Полска нощ” – посветена на страната партньор, „Европейска джаз-среща”, „Немско джаз-експо” и „Отвъдокеанска нощ” става ясно, че преобладаваше джазът от Европа. Но с какво е характерен той най-вече?
Петер Шулце, член на международното жури и един от ръководителите на „джазахед!” характеризира полския джаз ето така: „През последните 60 години в Полша се оформи една самобитна джаз-традиция, в която се наложиха ярки импровизатори – та чак до поколението на най-младите джаз-надежди. Граничещи жанрове и стилове се преплитат, биват наново дефинирани, което е отразено и при избора на тазгодишните полски изпълнители на фестивала. Наложили се на международния подиум музикални величини като триото на Марчин Вашилевси (Marcin Wasilewski Trio) или Атом стринг квартет (Atom String Quartet) стоят в програмата редом с представители на най-младото поколение, сред които има и две бенд-лидерки – Моника Боржим (Monika Borzym), високо оценена от журито за гласовата си харизматичност и професионализъм, и Йоанна Дуда (Joanna Duda) с нейния много оригинален и експериментален като стил проект, илюстриращ авангардистичния аспект на полската джаз-сцена“.
А при официалното откриване на фестивала Полша постави нов знаков акцент на космополитност – с концерт на 20-членния WORLD ORCHESTRA – едновременно симфоничен и джазов; прозвучаха и нетипични за тези музикални жанрове инструменти като кавал, дюдюк, цитра. „ Музиката е единственият универсален език на нашата планета“ – сподели бенд-лидерът на състава Гжех Пьотровски (Grzech Piotrowski). С този свой проект той поведе публиката в едно пътешествие, изпълнено с изтънчени емоции и магичност. Тържественят финал на полското представяне бе гала-концертът на Анна Маря Йопек (Anna Maria Jopek), Лешек Мождер (Leszek Możdżer) и Maciej Obara Quartet.
А каво предложи тематичният блок „Европейска джаз-среща” ? В настоящото издание за този модул кандидатурите бяха 335 – с цели 17,5% повече от миналата година и това естествено постави журито пред голямо изпитание: „Сред многобройните висококачествени кандидатури прави впечатление значителният дял на големите формации – не само биг-бендове, но и цели симфонични оркестри! Стилистично се забелязва един широк диапазон – от елегично-мелодичен джаз от Исландия (Einar Scheving Quartet) през мощните импровизации от Белгия (HERMIA/DARRIFOURQ/CECCLADI) и от Финландия (Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri) – до импусивния груви-джаз от Швейцария, в лицето на триото KALO YELE – Али Кейта, Ян Галега Брьониман и Лукас Нигли – всички те родени в Африка и открили се в Швейцария. Поканени преди 4 години от Ритберг-музея в Цюрих да свирят при откриването на голяма изложба от африкански маски, продължават да работят като трио и до днес! И именно към техен представител се обърнах с въпроса, в какво той вижда спецификата на европейския джаз? „Това, което за мен е типично за европейския джаз днес е радостта от експеримента – било с чужди култури или с други жанрове – било с електронна музика, с уърлд-музика, или с груви, било с африканска или индийска музика – това според мен е силата ни, че сме по-отворени! Защото американците например са си резервирали джаза като своята музика – това е тяхната национална гордост, докато ние европейците винаги сме си обменяли влияния – с класиката, с ориенталската музика и под джаз аз разбирам музика много по-отворена във всички посоки“ – сподели Ян Галега Брьониман.
Тази нишка на космополитност и интерес към другите култури в европейския джаз намираме и в модула „Немско джаз-експо” – и тя може би най-ярко проблясва в музиката на Shinya Fukumori Trio. Композиторът и барабанист Шиния Фукумори обединява интелигентно и въздействащо японски мелодии със северноевропейски джаз-влияния. Родом от Осака и установил се в Мюнхен Фукумори ни очарова със завладяващи душата мелодии и аранжименти, които триото в един деликатен, но динамичен диалог оставя да се разгърнат, след което ни повежда към финал от поетични фойерверки.
А с какво ни изненада тематичният блок „Отвъдокеанска нощ”? Тази година във фокуса попаднаха най-вече групи от южна и от северна Америка. Aca Seca и Freedoms Trio от южна Америка покориха публиката с преливащото си удовоствие от музицирането и с виртуозното владеене на инструментите. А младата певица Джазмея Хорн (Jazzmeia Horn) oт Съединените Щати ни убеди във виталността на североамериканската джаз-традиция – нейното изпълнение ни завладя с гласова зрялост и с ярко сценично присъствие.
Не може да се подмине и изпълнението на Petros Klampanis Group, чийто лидер Петрос Клампанис бе определен от Bass Player Magazine като „Басист-Асо“. Израснал в Гърция, попил влиянията както на средиземноморската така и на балканската традиционната музика, установил се в Ню Йорк той с голямо любопитство непрестанно търси нови пътища за интегриране и на други музикални жанрове – от класика до поп-музика.
Така по време на целия фестивал изживяхме космополитния дух в съвременната джаз-музика – провокиращ и неуморим в търсенията си на нови музикални светове.
Антония Дуенде, специален кореспондент на Студия Трансмедия