Колекцията на Рокфелер отива на търг в очакване на 1 млрд. долара

Колекцията на Рокфелер отива на търг в очакване на 1 млрд. долара

Включени са шедьоври на Пол Гоген, Диего Ривера, Анри Матис, Клод Моне и Пабло Пикасо

Колекцията от безценни предмети на изкуството, собственост на Дейвид Рокфелер е обявена за продан на търг, а организаторите на аукциона Christie’s  очакват, че общата сума на приходите може да надхвърли 1 млрд. долара.

Приживе последният оцелял внук на основателя на Standard Oil  Джон Д. Рокфелер държеше картина на Пикасо на стойност 90 млн. долара абсолютно „гола“ в хола си, закрепена между прозорците, които гледат към 65-а улица в Ню Йорк. За него изкуството е трябвало да се изживява, а не да се скрие, пише в свой текст Bloomberg.

Рокфелер имал дългогодишен афинитет към съвременното изкуство и прекарва значителна част от живота си събирайки произведения от Пол Гоген, Диего Ривера, Анри Матис и др. Рокфелер се ражда заможен, но с течение на времето неговият навик е допринесъл значително за повишаване на  личното му състояние.

Henri Matisse, Odalisque couchée aux magnolias, 1923

Особено през последното десетилетие от живота му, тъй като ценностите на пазара на изкуството са своеобразен балон, картините му започват да „съставляват много добра част от личното му имущество“, казва Питър Джонсън, официален историк на семейството на Рокфелер. Christie’s ще пусне на търг колекцията в няколко лота, които ще се търгуват в продължение на една седмица от 8 май тази година.

Когато Рокфелер почина миналата година на 101-годишна възраст, колекцията му включва поне четири картини на Клод Моне, зашеметяващи произведения на Едуард Хопър, Джорджия О’Кийфи и Джордж Сеурат, и стотици други съкровища, включително и сервиз за вечеря, използван от Наполеон по време на неговото изгнание на остров Елба.

Някои от обектите са купени буквално за стотинки в сравнение с тяхната стойност сега. „Мисля, че Дейвид очакваше, че стойността на Пикасо ще се увеличи от 1967 г.“, казва Джонсън. – Но смяташе ли, че ще се увеличи хиляда пъти? Не.“

През 2007 г. например Рокфелер продаде картина на Марк Ротко в Sotheby’s в Ню Йорк за почти 73 млн. долара. Картината е била купена през 1959 г. за 10 000 долара.

Съпругата на Рокфелер Пеги почива през 1996 г. Заедно те планират да дарят голяма част от личното си богатство на благотворителност. Нюйоркския музей на модерното изкуство, основан от майка му Аби Олдрих Рокфелер например получава 13 безценни произведени. Но в дългосрочен план Рокфелер разбира, че повечето организации се нуждаят от парите му, а не от изкуството.

Claude Monet Nymphéas en fleur, 1917

За това и той променя завещанието си. С изключение на една картина на Едуард Мане, която отива в Нюйоркския музей на модерното неговата колекция, заедно с всичко останало, ще бъде продадена. Постъпленията ще отидат за 11 посочени от него организации като Rockefeller University, Harvard University, Maine Coast Heritage Trust, Council on Foreign Relations

В крайна сметка решението за продажба на изкуството след смъртта на Рокфелер се свежда до данъците. „Много от изкуството е закупено на добри цени през 40-те, 50-те и 60-те години“, казва Джонсън. „Но пазарът на изкуството просто се е станал много по-голя оттогава насам.“ Ротко, който Рокфелер продаде през 2007 г., например реализира печалба от около 730 000%. „Можете да си представите какъв данъкът върху капиталовите печалби – казва Джонсън. Така че Рокфелер се придържа към първоначалния си план: да остави изкуството в свое владение и да дари средствата за благотворителност. По този начин, казва Джонсън, „няма данък за тях“.

Paul Gauguin La Vague, 1888

След това екипът от професионалисти е заема да направи оценка на имуществото на Рокфелер. „Предвид мащаба на имота – има 67 сервизи за вечеря например, да не говорим за изключително ценна колекция от дървени патица – да каталогизираме всичко това и да разберем колко може да струва е невероятно херкулесово усилие“, казва Джонатан Редндъл от Christie’s

„Знаехме че тази задача с продажбата ще бъде наша и в продължение на около 20 години, като помагахме да създадат база данни като записват всичко, което е в колекцията“, обяснява Рендъл.

С течение на годините Рокфелер дарява част от имуществото си на своите деца и внуци. Дарява и пари за благотворителност. Christie’s е разбила остатъка от повече от 1500 лота, които ще се продават на няколко различни аукциони в течение на една седмица. Лотовете с по-ниски цени ще бъдат предлагани за продажба онлайн.

Работната прогнозна стойност на продаваното имущество е 500 млн. долара, но тази оценка е правена преди пет години, много преди произведението на Леонардо да Винчи да бъде продадено на търг за 450 млн. долара, което показва, че световният пазар има ненаситен апетит за редки съкровища. В колекцията има истински шедьоври, твърди Рендъл.

Pablo Picasso Fillette à la corbeille fleurie

Christie’s очаква, че оферирането за платното на Пикасо „Момиче с кошница цветя“, рядък портерт от розовия период на художника, цената ще варира от 90 млн. долара до 120 млн. долара.  Тази стойност може да звучи високо, но това е относително консервативна прогноза като се има предвид, че най-скорошната еквивалентна продажба е преди 14 години, когато картината „Момче с лула“ на Пикасо е продадено за 104 млн. долара в Sotheby’s в Ню Йорк.

Christie’s се надява да предложенията за платното „Водни лилии“ на Клод Моне да бъде в диапазона от 50 до 70 млн. долара, което също е сравнително ниско.

Добавена стойнот към цената на картините най-вероятно ще окаже и името на Рокфелер. В ерата, когато много шедьоври завършват в швейцарските офшорки това са картини, с които Рокфелер е живял ежедневно. „Някои картини бяха наистина любими“, казва Джонсън и сочи за пример „Момиче с кошница цветя“ на Пикасо.

Друга от любимите картини на Рокфелер била „Одалиска с магнолии“ на Матис. Christie’s прогнозира интерес в диапазона от 70 до 90 млн. долара за тази творба, което отразява общия консенсус, че това е една от най-хубавите картини на художника.

„Рокфелер не купуваше нещо, само защото е на ниска цена“, казва Джонсън.  И добавя: „Той купуваше картини, защото по някакъв начин те го призоваваха. Но ако цената беше ниска, той харесваше това още повече“.

Снимки: Christie’s

Категории Акцент, Планета, ЦивилизацияЕтикети , , , , ,

Автор: Редакция "Трансмедия"

Bio

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *