Сигурно сте се чудили как се създава и управлява бизнес за над 8 млрд. лв. годишно, при това на силно регулиран формално пазар , изискващ почти постоянна комуникация с редица държавни агенции и структури. Лесно е. Само захвърлете компютъра си!
Признанието идва от генералният директор на четвъртата по приходи компания в страната – „Лукойл България“, който е и в надзорния съвет на най-голямото дружество в България „Лукойл Нефтохим Бургас“ – Валентин Златев.
„Виждате, и в момента на бюрото ми няма компютър и те (проверяващите от КЗК – бел. ред.) 20 минути са ровили навсякъде. Аз нямам компютър, нямам интернет на телефона даже“, казва в интервю за „Капитал“ Валентин Златев.
Златев няма навика да дава интервюта. Още по-малко пък такива, които да обясняват за бизнеса на поверените му компании.
Интервюто сега идва на фона на обявената липса на картел в пазара на горива на дребно, което Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) видя веднага след парламентарните избори. Както и буквално дни след като Министерството на финансите предостави, след съдебно решение, данни кой и какви акцизни складове държи. Справката показа концентрация: 82% от капацитета при дизела е на двете български компании на „Лукойл“, а при бензина – 92%.
За Марешки
В интервюто си Златев напада остро Веселин Марешки, който от около година навлиза на пазара за горива на дребно, продавайки бензин и дизел с голямо намаление спрямо цените на големите вериги бензиностанции, проверявани от КЗК.
„При днешните цени на неф, 50% от стойността на горивата са данъци – акцизи, ДДС, пътни и авто такси и други; 34% е себестойността на суровината и стойността на преработката на нефта; 8% са разходи за транспорт – с автоцистерни, с вагони, по тръбопровода; 7% са ни операционните разходи, в т.ч. заплати, амортизации, съхранение и други разходи за маркетинг и дистрибуция. Около 1% от цената е нашата чиста печалба.“
Така Златев прави бърз разчет на цената на горива и пита как е възможно Марешки да продава горивото си с 30 ст. по-евтино.
„Г-н Марешки не е нов конкурент. В България Министерството на финансите каза, че има 7000 бензиностанции. Всичките тези хора през този период са работили на едни по-различни в някаква степен цени от нас. Не са имали връзка с данъчната агенция и са съществували общо взето извън приетите по закон норми за една бензиностанция“, казва Златев. От думите му се разбира, че той подозира Веселин Марешки в не много лоялни бизнес практики.
За чадъра
На въпрос, че всичко, което казва намеква за разпънат политически чадър над Марешки, Златев отговаря: “За разлика от битуващото мнение и насаждано от вашите колеги, с политика никога не съм се занимавал и няма да се занимавам. Така че коя политическа партия управлява не е мой въпрос и не е нещо, което, честно казано, ме интересува.“
Но пък признава, че само за 2016 г. има 17 срещи с финансовия министър Владислав Горанов.
За монопола
„Имаше няколко депутати, които се бяха превърнали в говорители на част от нашия бранш, и то несветлия.“ Така Златев приема въпроса за разкритите от МФ данни, че при акцизните складове за горива има свръхконцентрация – „Лукойл България“ и „Лукойл Нефтохим Бургас“ държат 80-90% от капацитета им.
По думите му Агенция „Митници“ още преди година е оповестила, че има 118 акцизни склада и няма нито един отказ за издаване на лиценз. Това е опорна точка, която присъстваше и в платен репортаж на „Лукойл България“ и „Лукойл Нефтохим Бургас“, излъчен по националните телевизии в петък. По същество Златев не оспорва данните от МФ, но прави други изчисления на базата на тях.
„Нашият дял на пазара на едро е 50-60% от вътрешния пазар. Срещу това нещо ние показваме данъците, които сме внесли. Къде са останалите 40% от внос и в кои складове се съхраняват?“, пита Златев.
За проверката от КЗК
„За мен решението на КЗК е независимо и обективно. Което доказва още веднъж, че КЗК е правилно назначена от българския парламент и въпреки опитите за натиск не се влияе от него.“
От къде е идвал натиска, на който КЗК се е противопоставила не става ясно. Златев има версия и как се случи така, че Комисията първоначално обяви, че има данни за картел при дистрибуцията на горива, но веднага след парламентарните избори заряза тази версия и обяви, че има само „паралелизъм“ в ценообразуването. „Първо, КЗК не е сменяла позицията. За мен позиция на КЗК е окончателният писмен документ, който аз получавам. Ако някой е давал интервюта и е коментирал нещо, не е мой въпрос да го тълкувам.“, коментира Златев.
Как се стига до паралелизъм
В хода на проверката КЗК установи, че големите дистрибутори на горива са си обмeняли и-мейли за цените за бъдещи периоди. Практика, която недвусмислено навежда на мисълта за договаряне на цени, каквото по дефиниция съществува във всеки картел.
Но и тук Златев има обяснение. Необоримо.
„Той е служител в един от отделите на фирмата. Аз, честно казано, не виждам причина даже да го уволня. И той с някаква подобна дама в „Еко“ си обменили два имейла.
Имейлът е от 2012 г. и е само един. Представете си, че той има симпатии към това момиче и е решил да й изпрати тази информация…“