Стоян Мирчев: Липсва думата „възпитание“ в образователния закон

Стоян Мирчев: Липсва думата „възпитание“ в образователния закон

Какви са приоритетите на БСП в образователната сфера?

 

„Трансмедия“ ще направи поредица от интервюта с кандидати за депутати от различни партии в цялото политическо пространство, за да чуем идеите им за развитие на образованието. Случаите на насилие сред все по-малки деца ни кара да изберем тази тема от предизборните им програми.

 

– Господин Мирчев, какво в сегашната образователна система и сегашния Закон за образованието, който беше приет през втория мандат на ГЕРБ, трябва да се промени неотложно?

– Законът трябва да бъде отворен и да бъдат поправени неговите недъзи. Ние говорехме за това още докато го приемаха, но последиците вече се активират. Децата започнаха годината без учебници, отпадат континенти от предмета география, изпадат цели епохи от историята, българщината, а българските автори намират все по-малко място в учебниците на нашите деца. Предстои и един от основните му недостатъци, който още не се е активирал, начинът на финансиране.

– Принципът е „парите следват ученика“ – смятате ли, че това може и трябва да се промени?

– Първо трябва да се промени начинът на финансиране. Училищата с под 300 ученици са над 500 в цялата страна. Този модел на финансиране плюс  финансирането на частните училища  и редица други промени,  произтичащи от новия закон, ги обричат на изчезване, и то в момент  на демографска катастрофа. Според неговите текстове ще се взимат  пари точно от тези изчезващи 300 училища. Според този модел на финансиране на образованието държавата трябва да дава пари и на частните училища. Идеята на ГЕРБ беше да се източат парите на държавните училища чрез реализиране на печалба от търговските дружества.

В нашата предизборна програма публичните средства са само за държавните и общинските училища, но и  е предвидено за образование и наука процентът от БВП да достигне до края на следващия мандат 6 %. Има страни, в които се отделят 8-9% от БВП за образование.  В света, в който живеем, осъзнаваме, за разлика от опонентите ни от ГЕРБ,  че основната инвестиция трябва да е в децата и в науката. За да развиваме модерната икономика, която ние искаме. Това дава принадена стойност на икономиката. Инвестиция в бъдещето.

– В социалните мрежи се развихри истинска буря след смърта на  11-годишно момиченце, починало от ритник на свой съученик. Как се стигна до толкова голяма и постоянна агресия сред децата? Какво сбъркахме през прехода?

– През целия преход основното нещо, което се промени, е, че учителят загуби основната си роля на възпитател. В новия закон на ГЕРБ думата „възпитание“ не присъства. В училището има един основен принцип, и той е да възпитава децата. Освен това учителят трябва да се чувства достатъчно сигурен и защитен от системата, за да може да преподава. Ние чуваме за случаи, в които ученици бият учители. А родителите застават зад децата си, което показва, че те очевидно имат проблем с възпитанието. Тогава държавата трябва да застане до учителя и да го защитава. Има много родители, които чудесно възпитават децата си. Но има семейства, в които училището трябва да е водещо във възпитанието, защото очевидно в някъде не се справят.

– Само с повишаване на заплатите това не може да стане. Какво трябва да се направи?

– Да, заплатите трябва да се повишат. Но не по този измамен начин, за който говорят ГЕРБ. Преди два месеца те направиха такъв бюджет, в който не предвиждат увеличаване на учителските възнаграждения. В тригодишната им прогноза нещата не са по-различни. Спомняме си и гаврата с учителите на събора, организиран от Кунева. Как ги излъгаха!  Ние обещаваме реално увеличаване на заплатите за следващия мандат с 40 процента. Не популистки, като опонента ни.  Искаме учителската професия да влезе сред регулираните професии. Тоест,  държавата да защитава чрез своите закони учителите. Един от основните ни възгледи е, че учителите трябва да имат възможност да се развиват през цялата си кариера. Ние разбираме, че те са основните стълбове в образованието. И държавата им е длъжник за целия преход.

– С какво вашата предизборна програма в сферата на образованието се отличавате от тези на другите партии?

– Искаме да изградим модерна нова икономика. Затова трябват образовани хора. Ние обвързваме образованието с пазара на труда. Ще направим карта, за да видим къде в страната и от какви кадри има нужда. Това ще стане съвместно с бизнеса, университетите, държавата и общините. Ще обвържем образованието с науката. Образованието,  свързано с културата и националното самосъзнание. Националното самосъзнание е напълно извадено от образователната система.

С новия закон децата се образоват по такъв начин, че да могат да са универсални емигранти за света, но никога да нямат чувството, че са българи. Ние искаме да направим обратното. Да възпитаме в любов към държавата и да виждат първо своето развитие тук, преди да помислят за своята реализация някъде зад граница. Но всичко това минава през  коригирането  на закона, който беше приет от ГЕРБ. Спомнете си и политиката на ГЕРБ към хората от науката. Докарани до там, че няма млади хора поради факт, че в БАН младият учен взема колкото хигиенистите.

Още Дянков каза в правителството на Борисов- 1 да им се спрат парите и те ще изчезнат. Владислав Горанов, който ми е и опонент в област Силистра, продължи този геноцид срещу науката. Да,  в науката трябва да има инвестиции от бизнеса, като навсякъде по света, но не може да се разчита само на това. Държавата,  за да изгради модерна икономика, трябва да подсигури науката си. Защото всеки лев инвестиция там се връща поне четири пъти.

Но като казах Горанов и Силистра, точно тук сме свидетели как ГЕРБ брутално разделиха държавата на грижа за няколко големи града, а  всички останали обрекоха на изчезване. Това доведе до много тежка демографска картина в страната. Има цели региони, чиито проблеми не са представени на национално равнище, никой не ги чува и държавата си затваря очите. Точно тази антибългарщина, довела до тези предсрочни избори,  трябва да се пресече.

– Ако спечелите властта, кое е първото, което трябва да се направи, за да потегли образователната сфера в посоката, за която говорите?

– Разчетите показват, че дори с вече приетия бюджет за 2017 г. учителските заплати могат да се повишат с 15%. В  следващия бюджет трябва да се вдигне процента за образование и наука от БВП, както казах в началото. По отношение на науката също сме длъжници. Трябва и нов Закон за  професионалното образование, защото бизнеса вече изпитва огромен недостиг от подготвени кадри  –  кадрите, които изграждат икономиката на средно равнище. Работата е много и трябва да започне веднага след изборите.

– Преди няколко дни, развълнуван от случилото се с 11-годишното момиченце, адвокат Марковски написа, че в училищата трябва да се върне вероучението, за да не се стига до подобни случаи така често. БСП споделя ли тази идея?

– Училищната система в България е светска. Трябва да се учи историческото им развитие, но училището не е място за проповядване на религии. Разбирам господин Марковкси, дори съм разговарял по темата с него преди време. Разбирам напълно, че това го прави от християнска загриженост. Църквата има начин да привлече младите хора и тя трябва да поеме своята отговорност. Ако има нужда от подкрепа – да, държавата трябва да помогне. Но все пак училището си остава светско. Смятам за много по-важно в училищата да се върнат кабинетите на лекарите и психолозите, за да се следи превантивно здравето на подрастващите, тъй че освен образовани, да растат и здрави.

– Това ще предотврати ли случаи като последните? Това не е ли само превързване на раните след тежките случаи, а не толкова превантивна мярка?

– Израснал съм в образователна система, в която имаше здравен кабинет и психолог във всяко училище. Смятам, че и днес трябва да бъде така. Ходихме на прегледи два пъти годишно. Така можеше да се види навреме, ако някой страда от някаква болест. За да не се стига до фатален край, тези специалисти имат своята превантивна роля.

Българското училищетрябва да намери пътя  да се грижи не само за физическото здраве на децата, а и за тяхната ценностна система, като пълноценни личности и граждани на родината ни.

Трябва да върнем в училищата ни една от основните функции –  да възпитава младите поколения на България като достойни граждани. Защото точно  историята ни учи, че възраждането на страната ни винаги е започвала от училище.

Категории Акцент, ПолитикаЕтикети , ,

3 коментара към “Стоян Мирчев: Липсва думата „възпитание“ в образователния закон”

  1. Бих попитал така наречените експерти по образование от всички разцветки какво мислят за атестирането на учителите и периодичното им гонене от системата според закона Дамянова/ЗПУО/ вероятно гласуван и от някои от тях.И защо се страхуват от мандатността на директорската длъжност.

  2. Само да добавя,че поне на мен лично не ми е известно друга професия където хората периодично съвсем законно да бъдат гонени от там.Може би в това се състои приоритета образование така широко прокламиран от политиците.

  3. Възпитание не съществува като дума…. Не виждам някакво добро възпитание в съвременните политици. Особено от ГЕРБ…

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *