Искахме американски училища – имаме ги

Искахме американски училища – имаме ги

Първото, което следва да направим, е да признаем общата ни глупост. Второто – да се огледаме, да се покаем за няколкото изгубени поколения и смирено да се погрижим за следващите

 

Реакциите срещу изстъпленията в българското училище онагледяват в колко инфантилно, зомбирано и глупаво общество сме се превърнали. Имаме пожар, който гори перманентно – вместо да потърсим палещата клечка, се чудим с какъв шланг да гасим – дълъг ли, къс ли, пожарната ли да викаме, пожарогасител ли да изпробваме… И заемаме геройски обвинителни пози, когато нещо около потушаването не сработи. Клечката, глупаци, клечката е важна!

След смъртта на четвъртокласничка и убийството в Борисовата градина, дело на тогавашен ученик, министърът на образованието Николай Денков каза, че ще засили охраната в училищата и видеонаблюдението. Щели да се търсят и възможности за постоянно осигуряване на школски лекари. Медиите пък започнаха да броят колко точно са психолозите в училищата и преоткриха, че са малко. Нищо ново няма в тези реакции – нито като последователност, нито като идея. Единствено

училищните доктори биха имали смисъл –

за да оказват помощ на място, а и да поемат част от функциите на пренатоварените лични лекари. Всички други “мерки” са изключителни глупости. Нима психолозите ще спрат агресията? Та нали тя се шири и там, където вече има психолози. Какво точно би направила охраната, ако четвъртокласник реши да срита друг в корема, и може ли въобще класните стаи да се пазят като Кербала? При всеки подобен случай през годините съответният министър излизаше и обясняваше как ще въвежда паник бутони и видеонаблюдение… И всеки път никой не забелязва, че бутоните и камерите регистрират престъпленията, но не ги предотвратяват (нима камерите в Борисовата градина спряха убийството?) Освен празна суета и имитация на действия, тази бутафория е причинена и от искрено неразбиране защо, по дяволите, се случва всичко това.

А истината е проста. Случва се, защото цялото ни общество 25 години се движи по улея на най-крайния, сектантски пазарен модел – с атомизацията, отчуждението, издигането на парите в култ и другите му присъщи атрибути. Родителите работят до изнемогване, няма кой да се грижи за децата, малчуганите прекарват по 8 и повече часа в училище (забелязахте ли, че инцидентът с четвъртокласниците се случи следобед – в занималнята), родителите все повече прехвърлят отговорности на учителите, но може ли учителят да бъде родител? След като “социалната институция”, респективно държавата изместват семейството, децата ще растат такива, каквито са днес – на общо основание. Всъщност българското училище най-после се превърна в такова, каквото 25 години го желаехме – американско. Е, мислехме, че ще е като в Бевърли Хилс, а то излезе като в Бруклин – с решетките, ножовете в час, кръвта в коридорите, битите учители… Но

четвърт век вървяхме в тази посока

и сега не бива да има учудени. Първото, което следва да направим, е да признаем общата ни глупост. А второто –да се огледаме, да се покаем за няколкото създадени от нас изгубени поколения и смирено да се погрижим за следващите. Защото нищо не може да бъде спасено сега и веднага, всичко, което може да се направи, ще е най-рано за след 25 години.

Длъжни сме. Никой в България не обича да мисли с такъв хоризонт, но друг избор нямаме. България трябва да се отърве от този краен пазарен модел на развитие и да въведе социални форми, които съществуват в доста иначе капиталистически държави. Конкретно в образованието

трябва да се ликвидира принципът “парите следват ученика”.

Заради него училищата търпят 14-годишни престъпници. А изграденият вече бандит знае – няма да го изгонят, защото парите вървят след него.

Категории Акцент, Мнения

3 коментара към “Искахме американски училища – имаме ги”

  1. Бруклинските училища до 9 клас са стриктни и има ред и дисциплина.Училищният психолог и медсестра са задължителни.На светлинни години са напред от родните.Разбира се,има и лоши райони,но и те са по положителни от нашите.Не пишете злокобни,сравнителни статии,когато няма място за сравнение!
    Майка на ученици от Бруклин.

  2. Изключително вярно казано единственото което бих добавил е че нашите елити не знам нарочно или от глупост допуснаха да се съсипят всички други области в които превъзхождаха нашите съседи.Спомнете си затворените уж опасни реактори ,нарязаните ракети сс 23, тъпата и алчна приватизация, унищожена промишленост, флот,армия,елитното земеделие и ще разберете защо родителите работят в чужбина и са зарязали децата си.Някои журналисти цвилеха от радост когато наши деца загинаха в Кербала ,защото на някои много му се искаше западния свят да ни признае,а просто трябваше повече патриотизъм и самочувствие и да не се отказваме от добрите неща които имахме.Какво трябва да се направи в спешен порядък?Трябва страната отново да се индустриализира,да се възроди селското стопанство,да се спрат неизгодните концесии и с парите които ще получим да увеличим доходите, да се прави по справедливо преразпределение,да се насочат повече пари кьм образованието.Тогава и родители и емигранти ще се върнат или както правилно казва автора на статията по малко либерални глупости.

  3. Нямам нищо против емоционалните изстъпления, използвани, за да събудят сетивата на мат’ряла, но изобщо не е вярно, че в България има „краен пазарен модел“. Напротив, прекалено много и прекалено идиотски са държавните регулации, а принципът “ парите следват ученика“ не е пазарен, а създаден от държавата. В едно елитно частно училище не биха търпели агресивен кретен да им бие и избива учениците и да им скапва имиджа; това може да се случи само в корумпирания държавен сектор, където директори и администрация гонят норми, за да получат бонуси в края на годината. Проблемът тук не е в наличието на пазарен модел. Проблемът е в липсата на класически пазарен модел и работеща икономика, която да създава заетост и съотв: доходи и достъп до адекватно образование, здравеопазване и пр. Материалната мизерия води и до духовна мизерия, защото отрязва достъпа на индивидите до материалните и духовни блага и ги концентрира единствено върху физическото оцеляване с всякакви средства, дори и престъпни. Държавата трябва да създаде адекватни условия за бизнес и да спре с идиотските регулации, създадени от тьотки, които никога в живота си не са изкарали един лев с творчество и бизнес, а просто чакат 26-то число, за да си вземат заплатата.
    Непрекъснатият държавен рекет, огромният чиновнически апарат и безкрайните регулации са чудесна почва за избуяване на корупция и респ: липса на инвестиции. Бизнесът е зает да мисли как да заобиколи малоумните чиновнически изисквания и да укрие данъци, та като си плати вноските по кредитите, да му остане някой лев за да инвестира в нещо. Ако данъците се връщаха към нас под формата на социални дейности и инфраструктура- ок, но те заминават към МВФ под формата на лихви по държавните заеми, които един кръг от фирми близки до властта „усвояват“ като санират кавадрата за 300 лв или правят магистрали с половин см асфалт, които се скапват след първия дъжд. И мат’рялът не вдява, че това „безплатно“ ни идва по-скъпо от това да ни го направи частна фирма по пазарни цени. Та, разбирам левите убеждения на автора, но е време да излезем от стените на това ляво-дясно и да почнем да мислим бързо, динамично практично, та ако ще да е ляво, дясно, червено, лилаво или по марсиански.
    Това, което е полезно днес, не е адекватно утре, светът е динамика.
    Там, където започва държавата, човекът свършва.- Ницше

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *