Всъщност, някой помни ли предишните носители на наградата „Златен век“?

Но стига ми тази награда… да взема първа награда

Всъщност, някой помни ли предишните носители на наградата „Златен век“?

Оказва се, че неполучената, отказаната награда носи много повече ползи

Чета тия дни бурната дискусия по повод наградата за Стефан Цанев – отказана или невръчена – и се чудя принципно: за какво са им на писателите награди? Какво точно, освен добра сума пари, ще донесе Нобеловият приз  на Боб Дилън? Ясно е колко ползи донесе на Орхан Памук – издават го каквото и да напише, продава милиони копия по цял свят. Но Боб Дилън няма да стане по-велик, по-популярен и по-издаван след тази награда.
Между другото, всеки 3-ти читател вярва, че Паулу Куелю е носител на Нобелова награда. И аз бях в плен на тази заблуда известно време. Ако вярваш, че някой писател има награда и го купуваш по тази причина, то има ли смисъл изобщо да я получава или е достатъчно само да пусне клюката, че я е взел (или я е отказал)?

Изобщо писателите и наградите са в особена корелация. За киното разбирам – ако си носител на Оскар, следващият път ще вземеш по-голям хонорар, а и ще те канят в по-богати продукции. Но писателят не разчита някой да го покани. Надписът върху някоя книга „Носител на Европейска награда за литература“ няма да направи думите вътре по-гениални, нито ще увеличи бройката читатели.

Има един такъв пример – български писател, който след Европейската награда за литература започна да се оплаква от липса на признателност сред „подчинените“ му читатели и издатели. Не оценили, че той е носител на награда.

Писателят се оценява според писанията си. Не според мнението на някакво жури, на държавен орган, пък дори не и според Нобеловия комитет. Ако разчита на тях за оценка, по-добре да спре да пише. Щом за създаденото дотук е взел награда и това е свръхважно за него, стига толкова, стигнал е върха си, повече няма накъде.

В България е още по-объркано. Тук наградите се дават в затворения кръг на близките приятелства – аз на тебе, ти на мене. Твърде малко са академичните фигури, достойни да вземат решение за награждаване, същите те са и писатели. Така веднъж са жури и оценяват писанията на колегите си, а после са писатели и чакат да бъдат оценени. Проникването в този кръг е трудно, почти невъзможно и води до публични скандали като онзи в „Литературен вестник“.

Но да се върнем на Стефан Цанев.

Откакто отказа наградата, която всъщност не му е предлагана, Стефан Цанев стана звездата на социалните мрежи. Хората изведнъж извадиха стари негови творби, започнаха да споделят стиховете му, макар и с различна конотация. Всеки втори пост във фейсбук съдържа нещо от и нещо за Стефан Цанев.

Оказва се, че неполучената, отказаната награда носи много повече ползи.

Парадокс, който работи безотказно. Има такива примери и в световната литература – примерно, неполученият Нобел на Пастернак.

Ако не беше това публично отхвърляне на признанието, Стефан Цанев щеше да получи своите пет минути телевизионно присъствие, един медал в кутийка и малко жълти стотинки върху пенсията. Едва ли му трябват. А сега го прочетоха дори правнуците на връстниците му. Отказа наградата и спечели творческо възраждане.

Ето за това са нужни наградите на писателите – за да ги отхвърлят. За да замълчат дистанцирано, когато цял свят обсъжда дали ги заслужават, като Боб Дилън. За да откажат да я получат, като Жан Пол Сартр, който остава уникален пример в историята на най-престижната литературна награда. За да заявят гражданска позиция чрез отказа си, като Радой Ралин, който отказваше всички възможни награди и финансови стимули – не избирателно, не публично, а тихо и последователно.

И да си дойдем на заглавието: Всъщност, някой помни ли предишните носители на наградата „Златен век“?

Категории Акцент, Мнения, ЦивилизацияЕтикети , , , , , ,

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *