Билетът за еднократно пътуване в градския транспорт на София става 1.60 лева, картата с десет талона поскъпва от 8 на 12 лева. Повишението влиза в сила от 1 юни. Това реши Столичният общински съвет след 3-часови дебати на редовната си сесия днес, съпроводена с протест.
Добре е столичани да знаят как са гласували техните представители в СОС.
Предложението на ГЕРБ беше подкрепено от 34 общински съветници, "против" гласуваха 18, а 6 "въздържал се". "За" са 29 от ГЕРБ (Орлин Алексиев e в чужбина), четиримата от СДС – Борислав Бориславов, Миглена Горанова, Радослав Абрашев и Антон Койчев, както и Прошко Прошков от ДБГ.
"Против" гласуваха седмината от БСП, четирима от "Група "5", тримата съветници от ДСБ, тримата от "Сердика" и Стефан Марков от ДБГ.
"Въздържал се" гласуваха Иветка Петрова от квотата на ДБГ в Реформаторския блок, Стоян Александров от "Група "5" и четирима от "Патриоти за София" (ВМРО и "Атака"). Николай Пехливанов от "Атака" не участва в гласуването. Трайчо Трайков от гражданската квота в Реформаторския блок не присъства на заседанието.
До един месец центърът за градска мобилност трябва да внесе предложение за въвеждане на постоянен контрол по градските линии, предложението беше направено от Борислав Бориславов от СДС.
Според Прошко Прошков решението било „най-евтиният вариант“ за столичани. Той подчерта, че се запазват преференциите за пенсионери, ученици и студенти, но не стана ясно дали това означава запазване на цената или поскъпването ще е с по-малък процент.
Калоян Паргов от БСП заплаши, че ще сезира областния управител за по-високата цена на билета. „Следващата стъпка е съдебна инстанция. Помните сагата за Наредба за паркиране от 2012 г., когато всички граждани си търсеха правата по съдебен път", припомни той. Тази цена на билетчето от 1.60 лева може да не влезе в сила много дълго време, ако гражданите са будни“, каза още Паргов.
Мнозинството на ГЕРБ подходи елементарно
Коментар на Вили Лилков
Ако трябва да издигна плакат редом с този, който издигнаха гражданите на протеста „Горивото поевтинява, билетчето поскъпва!“, бих написал „Никой в предизборната кампания не обясняваше на софиянци, че ще се вдигне цената на билета!“
Никой не обясняваше на софиянци, че състоянието на градския транспорт е толкова лошо, колкото го представят сега. И никой не каза на софиянци, че ще замени икономическите правила за определяне цената на билета с една нова система, наречена икономическа рамка, която казва следното: на нас ни трябват толкова пари, толкова са нашите разходи и ще осигурим тези приходи от софиянци.
Всъщност това, което гласува общинският съвет днес, е не само че се вдига цената на билета, но се заменят финансовите правила за себестойността на цената на билетите и картите за градския транспорт с една нова икономическа система.
Тоест, от градския транспорт казва така: ние имаме годишно определени разходи и трябва да си осигурим определени приходи. Никой не е обяснявал, но не и не може да обясни, още по-малко да докаже на хората в момента тази цена от 1.60 лв. Преди това цените се доказваха по съвсем различен начин.
През 2000 г. бяха приети правила за определяне цената на билетите и картите в градския транспорт, в която се преизчисляваха пробегът на всяко едно превозно средство, броят на пътникопотока, себестойността на 1 км пробег, определяше се цената на едно пътуване и оттам се изчисляваше и цената на билета.
В момента едно от решенията на общинския съвет е – зачеркваме тази система и я заменяме с икономическата рамка, за която говорих. Вместо истински икономически механизъм се предлага да не се доказва рентабилност, да не се доказва себестойност, а просто заявяваме – толкова пари ни трябват и ще си ги вземем от вас.
Освен това в документите, които са приети от общинския съвет, не е само цената на билета. Това е икономическата рамка на градския транспорт, концесионната програма на Центъра за градска мобилност, програмата за развитие на градския транспорт и съответно концесията на 16 линии на градския транспорт. И никъде не се споменава общият брой на пътуванията, броят на пътуванията по направления, никъде не се говори за гратиса, който вече надхвърля 20% в столичния градски транспорт, а по някои линии е и много по-висок. Никой не говори за нова система, по която ще се осъществява контролът в градския транспорт. Защото преди да възложиш нови цени, трябва да възложиш и нова система за контрол на пътниците.
Тоест мнозинството от ГЕРБ подходиха по най-елементарния начин, който няма нищо общо с икономическите правила. Но аз съм изненадан от позицията, която заеха общинските съветници от СДС и ДБГ. Поздравявам общинските съветници от ДСБ, които заеха правилната позиция, която е не само принципна, тъй като застават на страната на гражданите, но и се основава на сериозна експертна оценка, която ние направихме миналата седмица на всички тези документи.
Оттук насетне отговорността носи ГЕРБ и кметът на София!