Водещата американска пиар фирма Еделман е интервюирала 33 хил. души в 28 страни и е установила, че хората вярват повече на резултатите на интернет търсачките, отколкото на традиционните медии дори тогава, когато става въпрос за новини.
Експертите на Еделман считат, че търсачките и Интернет са преобърнали традиционните структури на властта и източниците на влияние – при това с главата надолу.
Техните аргументи звучат добре с оглед на идеите за демокрацията във виртуалния свят и новите взаимоотношения между хората, но следва да имаме едно наум, особено като си припомним изказаните твърдения как Агенцията за национална сигурност на САЩ и техните британски партньори масирано манипулират интернет пространството – включително посредством изкуствено популяризиране на едни уеб страници за сметка на други – при това съзнателно с цел разпространяване на влияние и прокарването на техния дневен ред.
И още нещо –всеки в крайна сметка получава индивидуализирани резултати при ползването на съответните търсачки – дори тогава, когато правите абсолютно еднакви търсения. Така например, Гугъл събира информацията си от всички свои платформи, така че персонализацията на търсачките означава, че получените резултати зависят от това, което сте търсели в миналото.
Така че търсачките не са тотално обективни…те се основават на миналия ви интерес.
А има и експерти, които дори задават въпроса дали компаниите, които създават и управляват търсачките са наистина толкова неутрални, колкото претендират. Ние не изразяваме собствено мнение, само отбелязваме факта.