„Идеята на този конкурс е да се отдаде дължимото на българската община, която преди Освобождението през 1878 г. е символ на способността ни да вземаме решения относно собствената си съдба. Символ на самочувствието ни като народ, че можем сами да управляваме и да постигаме напредък.“
Ако не се сте разбрали нищо, не се притеснявайте – не сте само вие. Това да не разберете нищо е едно от условията конкурсът да изпълнил мисията си. А тя е простичка – едни пари да сменят притежателя си и от публични да станат частни.
Това е конкурсът „Кмет на годината“. Ако сте го пропуснали, не сте загубили много. Но нека все пак ви преразкажа малко за последното му издание.
Непосредствено преди започване на изборната кампания за местните избори през тази година, сайтът kmeta.bg и компанията, стояща зад него – "Бранд ПР" раздадоха награди в няколко категории за „най-успешните кметове“. Каквото и да означава това.
Големите победители, разбира се, бяха кметове на ГЕРБ. А защо разбира се, ще научите, когато стигнем и до издателите на конкурса и сайта.
Сега да се върнем на отличените. Освен че е проява на лош вкус, изборът на момента, в който да се проведе конкурса, е и силно манипулативен. И това в значителна степен обяснява защо победителите са основно кметовете-фаворити, за които всички предварителни прогнози сочеха, че ще бъдат преизбрани. Целта е повече от ясна – медията да бъде в добри контакти с бъдещите кметове. И в това няма нищо лошо. Освен ако не ставаше дума за пари. За мнооооого пари. И за тотален конфликт на интереси също. Защото организаторът на конкурса „Кмет на годината“ "Бранд ПР" е един от големите бенефициенти на средства от общини. Под голям разбирайте за над 1 млн. лв. от 2012 г. насам. Или с други думи, този който отличава кметовете получава пари…от кметовете. А сега и малко примери.
Най-големият индивидуален донор на „Бранд ПР“ е община Кюстендил. През март 2014 г. община Кюстендил на кмета Петър Паунов е сключила договор за 258 680 лв. с „Бранд ПР“ за услуги. Колко тривиално, нали? А услугите са „осъществяване на рекламни дейности и дейности по информация, публичност и визуализация за реализацията на проект „Дестинация Кюстендил-Невестино-Земен – природа, традиции и хилядолетна история“. И толкова. Какво и как популяризирала компанията един Господ знае.
Но пък кметът на Кюстендил (от РБ и ГЕРБ) е сред отличените в конкурса. И как да е иначе при толкова насипани пари. Той печели в категорията „Модерно земеделие“.
Но може пък това, че е спечелил и че е налял близо 300 000 лв. в „Бранд ПР“ да е случайност.
Случайност ли казах? Забравете!
По същата случайност кметът на Стара Загора (от ГЕРБ) Живко Тодоров, който на 25 юни 2015 г. е сключил договор с „Бранд ПР“ за 69 500 лв. е награден в голямата категория „Кмет на годината” за целия мандат (2011-2015).
По същата случайност кметът на Габрово (от ГЕРБ) Таня Христова е отличена за "Добри европейски практики", но в миналогодишното издание на конкурса. Просто защото през 2015 г. не е подписвала нови договори с „Бранд ПР“. Справка в отворените регистри на Министерски съвет показват, че Христова е наляла през 2012 г. над 35 000 лв., разбити на три отделни договори обаче. Обичайна практиката за да се избегнат обществените поръчки.
Кметовете на Банско – Георги Икономов и Смолян – Николай Мелемов си поделят нагрдата в категория „Съхранена история и култура". Поделят си и задължение да се отчетат с договор с „Бранд ПР“. През март 2014 г. Община Смолян преценява, че фирмата е най-добрият изпълнител на проект за 199 840 лв. Естествено „услуги“. В Банско са малко по-скромни и са жертвали само 34 900 лв. отново за услуги и отново през пролетта на 2014 г.
Но трябва ли да бъдем критични към кметовете, главно от ГЕРБ, ако сигналът за това какво трябва да направят идва директно от Национално сдружение на общините в Република България (НСОРБ). Организацията е сред най-големите донори на „Бранд ПР“ с договор за 70 270 лв. от септември 2013 г.
Без всякакво съмнение е хубаво да има рейтинги. Световна практика е в ролята на изготвящи рейтинга да бъдат медии. И тук приликата между световната практика и „Кмет на годината“ приключва. Ключов момент за всеки рейтинг е проследимостта на резултатите спрямо методологията. Т.е. всеки да може да прегледа резултатите и да се увери, че те отговарят на методологията на изготвяне на класацията. Забравете всеки опит да намерите методология на класацията „Кмет на годината“. На официалния сайт на събитието има правила за участие, които обще взето обясняват как потребителите да гласуват в анкета.
Всъщност целият замисъл на конкурса се свежда до това да бъде направен добър ПР на някои кметове за сметка на други и за сметка на опонентите им точно преди изборите.
Съвсем не случайно отличените са главно представители на ГЕРБ. Йорданка Фандъкова, Димитър Николов, Живко Тодоров, Иван Портних, Николай Мелемов, Георги Икономов и др.
На първи брой на безплатния вестник „Кмета.БГ“ пък грееше физиономията на мистър-председателя и председател на ГЕРБ Бойко Борисов. И понеже няма безплатен обяд, то безплатното издание на вестника се плаща от някого. Повече от видно е от кого се плаща.
Но КОЙ има толкова топли връзки с ГЕРБ
Издател на kmeta.bgе компанията „Бранд ПР“. Формално тя се води на Юлияна Боянова Томова, сделка от 2013 г., когато купува компанията от Боян Томов. Не е тайна, че в основата на конкурса и сайта kmeta.bg стои именно бившият (по докумнети) собственик Боян Томов. Той е в близки отношения с премиерския партньор на карти Александър Сталийски. За близостта между двамата се разбра от разговорите между Бойко Борисов, бившият министър на земеделието Мирослав Найденов и бившия градски прокурор на София Николай Кокинов. Изтеклият разговор стана известен с фразата на Кокинов към Борисов по адреса на главния прокуров Цацаров „не се смей, ти си го избра“. Но в него Найденов говори и как се разпределят средствата за „публичност“ по европейските проекти, финансирани през Фонд „Земеделие“. От записа става ясно, че Сталийски е „завел“ при Найденов Томов като представител на „Стандарт“ да участва в „разбирането“ с „24 часа“ и „Труд“ за парите по техническа помощ. Това са именно средствата за публичност на проектите по оперативните програми, чиято цел е да обясняват на бенефициентите кога и как могат да кандидатстват.
Тези средства са един от механизмите за купуване на положителна оценка за властта от страна на медиите. В свития рекламен пазар те са спасителни за голяма част от печатните, а и електронни издания. Но ако при средствата за публичност и положителната оценка към властта има по-скоро косвена връзка, то при договорите между „Бранд ПР“ и наградените общини тя е пряка. И не само оставя съмнения за корупция, а е ясен и видел модел на конфликт на интереси.
Виж още:
Търговията с влияние „Кмет на годината“
Ще влезе ли Фандъкова в хотел „Маринела“ въпреки посегателствата върху японските вишни?