Балонът на конопа

Балонът на конопа

Легализирането на производството и търговията с марихуана в Канада – случващо се под строг държавен контрол – отвори огромен пазар. Оценяван на над 4 млрд. долара. Очакванията на инвеститорите в него бяха големи. През 2019 г. обаче тези играчи на „зелено“ няма как да са доволни от избора си.

„Инвеститорите в компании, произвеждащи и търгуващи канабис, могат само да вдишат пушека на изпаряващите им се пари след серия разочароващи отчети за приходите“, пише Wall Street Journal.

Акциите на най-голямата компания за производство на канабис по пазарна капитализация Canopy Growth Corp. се понижиха с 14% в четвъртък. Дружеството съобщи, че приходите в последното тримесечие не отговарят на очакванията на анализаторите. Акциите на базираната в Канада компания са намалели до момента 41%.
Съперниците на канадския производител на канабис Tilray Inc. и Cronos Group Inc. също бяха покосени тази седмица след отчитане на резултатите. Тяхната цена е спаднала съответно 72% и 34% за годината.

Тези загуби доведоха борсово търгувания фонд ETFMG Alternative Harvest до най-ниските нива от началото на търговията му през декември 2015 г. Той затвори в четвъртък на 17.19 долара, което е спад 4.6% за деня.

Секторът на канабиса в Канада се бори с голямото предлагане, което надминава значително стойностите на прогнозираното търсене. Свръх предлагането понижава цените на канабиса, принуждавайки компаниите да търпят загуби. Междувременно проблемите с управлението и разклащането на мениджмънта в някои компании уронват репутацията на новоизграждащата се индустрия.

„Последните две тримесечия бяха истинско предизвикателство за сектора на канабиса“, каза главният изпълнителен директор на Canopy Growth Corp. Марк Зекулин пред анализаторите в четвъртък.

Той добави обаче, че перспективите за дългосрочен растеж остават силни. „Все още има глобална възможност за канабиса с пазар за стотици милиарди долари за медицински и фармацевтични нужди и развлекателен бизнес“, каза г-н Зекулин.

Някои анализатори са съгласни, че последният спад може да бъде възможност за покупка. Сред факторите в полза на сектора е това, че все по-голям брой страни в Европа и Латинска Америка се насочват към легализиране на лекарствения или рекреационния канабис. И канадските компании започват да полагат основите за разрастване в чужбина.

„Международният пазар едва започва да се развива“, казва Ромел Дионисио, анализатор, който покрива компаниите за канабис за Compass Point Research & Trading LLC. „И има значителна възможност“, добавя той пред Wall Street Journal.

Думите му се потвърждават от резултаите на малката компания OrganiGram Holdings. През третото фискално тримесечие OrganGram отчете 24.75 милиона канадски долара приходи от продажби, което представлява 784% ръст на годишна база. Разходите за продажба на OrganiGram възлизат на 12.47 милиона канадски долара. Може да не е много, но като се имат предвид огромните загуби, отчитани от Canopy Growth, това е наистина впечатляващо.

Ключовете на успеха на OrganiGram са производствена ефективност и местоположение. Седалището в Ню Брънсуик помага на компанията да се погрижи за източните канадски провинции. Оказва се, че възрастните в тези провинции, намиращи се до Атлантическия океан, са склонни да използват продуктите с марихуана по-често от средното за страната. Освен това, тъй като OrganiGram оперира само с едно съоръжение, разходите за инфраструктура и верига за доставки са значително по-ниски от тези на конкурентите.

Понижението в цената на акциите на конопените компании може и да не е голяма изненада. Като всеки стартиращ бизнес и тук грешките на растежа са калкулирани. А отварящите се пазари са все нови възможности. Но балонът, раздут около конопената индустрия, е на път да се спука съвсем.

Категории Акцент, Икономика

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.