Мария Теминг, Science News
Игри като покера, в които има скрити карти и блъфиране, представляват по-голямо предизвикателство за изкуствения интелект от игри, където играчите виждат цяла маса. През последните няколко години компютрите се превърнаха в асове във все по-сложни форми на покер за двама, но игрите с повече играчи издигат тази сложност на следващото ниво.
Вече обаче има една картова акула с изкуствен интелект, наречена Плурибъс, която е победила повече от дузина елитни професионалисти на Тексас холдем за шестима играчи, съобщават изследователи за Science на 11 юли. Алгоритми, които могат да съставят план срещу няколко противника, като използват такава разпръсната информация, биха могли да създадат умели бизнес преговарящи, политически стратези или надзорници по киберсигурността.
Плурибъс е развил своята първоначална стратегия, като е играл срещу свои копия, започвайки от нула и постепенно научавайки се кои действия му помагат да спечели. След това изкуственият интелект е използвал тази интуиция, за да прецени кога да се включи и кога не през първия кръг на наддаването за всяка ръка срещу петима играчи хора.
През следващите кръгове на наддаването Плурибъс изгладил стратегията си, като си представял как играта може да се развие, ако предприема различни действия. За разлика от изкуствения интелект, трениран за покер за двама играчи, Плурибъс не предвиждал цялата игра докрая, тъй като това би изисквало прекалено много изчисления в игра с толкова много играчи. Вместо това изкуственият интелект си представял няколко хода напред и решавал какво да прави на базата на тези хипотетични черти и на различните стратегии, които играчите биха могли да предприемат.
В 10 хил. ръце на Тексас холдем Плурибъс се състезавал срещу петима противника от група от 13 професионалисти, всички от които били печелили повече от 1 млн. долара на покер. На всеки 100 ръце Плурибъс прибирал средно по около 480 долара от човешките си противници.
„Това е приблизително сумата, с която елитните професионалисти се стремят да бият по-слабите играчи, което означава, че Плурибъс е по-умел играч от човешките си опоненти”, казва Ноам Браун от Facebook AI Research в Ню Йорк. Браун, заедно с Туомас Сандхолм от Университета „Кернеги Мелън” в Питсбърг, е създал Плурибъс.
Сега когато вече изкуственият интелект навлезе и в покера, алгоритмите могат да тестват стратегическото си мислене и в игри с по-сложна скрита информация, казва компютърният специалист Вилям Лиси от Чешкия технически университет в Прага, който не е участвал в разработката. В игри като кригшпил – вид шах, при който играчите не виждат фигурите на противника, неизвестните могат да станат доста по-усложнени, отколкото са в няколко карти, които опонентите държат близо до гърдите си, казва Лиси.
Видеоигри като StarCraft, които позволяват много повече видове ходове, могат да служат за нови тестове на интелигентността на изкуствения интелект.