Фетишът „Фолксваген“

Фетишът „Фолксваген“

Ще го има ли заводът на „Фолксваген“ в България, или няма да го има. Ще стане вече една година, откакто този въпрос за 1 млрд. евро се подтопля и подхвърля всеки месец.

Аха България да приюти въпросния завод и той вземе, че иде я в Турция, я в Сърбия. Темата, разбира се, е важна и е нормално да присъства в медиите. Особено икономическите. Те обаче не са кой знае колко.

Забележителното обаче е, че построяването на този завод на „Фолксваген“ се превръща в знаме, развявано от управляващите. „Фолксваген“ става фетиш.

И това е смешно, но е напълно разбираемо. Управлението на ГЕРБ и Бойко Борисов вече три издания може да се отличи с една непрекъсната тенденция  и това масовия отлив на чужди инвеститори. От страната се изнасят всички инвеститори в медии. Чуждите банки напускат. Застрахователните компании продават бизнеса си. Стигна се вече и до там, че компаниите в ритейл сектора се оглеждат с две очи как да напуснат българския пазар.

В опит да заличи тази тенденция типично по борисовски премиерът се опитва да помпа имидж по телевизията с „откриване“ на автомобилни заводи.

Разбира се, в България няма нито един автомобилен завод. България е единствената страна в региона, в която няма автомобилен завод.

Да, в България има множество цехове за автомобилни детайли. И това без съмнение е хубаво. Всяка работна позиция е добре дошла.

Но това не е достатъчно за властта. Защото тя се нуждае от смокиново листо. Зад което да скрие тоталната си некомпетентност, корумпираност, липсата на правораздаване. Липсата на правила и на равни условия за правене на бизнес.

България е типичната бананова държава. Профилът на икономиката й е такъв. Икономика, базирана на подизпълнителя. Инвестициите в развойна дейност, в сектори с висока добавена стойност са по-скоро изключение.

На този фон евентуалното преместване на завод от групата на „Фолксваген“ в България би бил истински бонус за управляващите. Марка, която Борисов да лепне гордо на челото си. Нещо като „Коректна фирма“.

И това го показва поведението на цялата администрация. Седмица след като германските специализирани издания обявиха, че все пак Турция е фаворит на мениджмънта на „Фолксваген“, цялата проправителствена армада се юрна да обяснява, че то още не е готово (решението).

Министърът на икономиката Емил Караниколов даде открояващ се коментар пред телевизия „България он ер“:

„Вчера излезе едно почти официално съобщение от един от техните представители от борда на „Фолксваген“, че решение още не е взето. Ние това го твърдим от около един месец, когато излезе информацията, че е избрана Турция. Така или иначе България е в състезанието. Правим всичко възможно, все още сме в разговори и с консултантите. Така че се надявам все още да има шанс за България“.

Караниколов имаше и отговор какви са предимствата на България.

На първо място – по-ниски оперативни разходи. Сега да си преведем какво значи това. България е евтино място. Т.е. евтини са хората – ниски доходи, ниски осигуровки.

Иначе казано, България е по-евтино място от Словакия. Но това, че ниските разходи са най-голямото предимство на България, явно не притеснява министъра. Напротив.

И това е сериозен проблем. Защото показва капацитета на това управление в пълния му блясък.

Категории Икономика, КоментарЕтикети ,

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.