Как Добролево заобича ДПС и Пеевски

Как Добролево заобича ДПС и Пеевски

Добролево е малко село в затънтения най-беден край на Европа – Северозападен регион на България. Намира се в община Борован. Добролево има типичен профил на село от Северозападна България – застаряващо население, проблеми с поминъка, липса на перспектива.

Достатъчно е човек да прочете последните три заглавия, които се появяват в търсачката на „Гугъл“, за да придобие представа за живота на хората в региона:

„Намериха над 450 грама канабис в къща във врачанско село“

„Непълнолетно момиче преби дядо с метална тръба за 160 лева“

 „18-годишен почина от тежки наранявания при катастрофа“

Според данните на Националния статистически институт (НСИ) от проведеното през 2011 г. последно преброяване на населението, Добролево има 865 жители, като  35% от тях са на повече от 60 години. Данните от служба ГРАО са малко по-различни. И според тях към март 2017 г. в селото има адресно регистрирани 921 човека с постоянен адрес и 939 с настоящ адрес.

Макар и бедни, откъснати от света, жителите на селото очевидно са доста любознателни и активни. Търсещи информация и правещи информиран и мотивиран избор. Този извод може да бъде направен от резултатите от проведените в неделя избори за Европейски парламент.

Според протоколите от двете секции в селото право да участват в изборите са имали 713 човека. От тях гласувалите са 406. Или около 57% избирателна активност. Това е значително повече от отчетената средна за страната.

Странностите в изборното поведение на жителите на Добролево обаче не спират тук. Резултатите от протоколите показват, че добролевчани са си харесали като най-подходящи кандидатите от листата на Движението за права и свободи (ДПС). ДПС печели над 62% от гласовете в селото. Печели и двете секции. Далече назад остават победителите във вота на национално ниво от ГЕРБ, както и БСП.

ДПС имаше силно представяне и на предишните европейски избори в селото през 2014 г. Но със значително по-малко гласове. На проведените през 2015 г. местни избори добролевчани мощно избраха за кмет кандидата на БСП.

Ако това ви се струва все някак обяснимо, има и още.

Избирателите от селото очевидно са привлечени по някакъв начин от магнетичната фигура на ДПС депутата и кандидат на второ място в листата на ДПС Делян Пеевски.

Пеевски категорично печели преференциалния вот на добролевчани. При това – без да имат щастието „да се докоснат и снимат с един от най-влиятелните хора в държавата, утвърден политик, човек истински обичан и уважаван от своите избиратели“, каквото имаха колегите им избиратели от село Света Петка във Велинградско.

Там Пеевски, който от две години не се показва на публични места и не ходи на работа в Народното събрание, избра „да се покаже“ пред избирателите си.

Няма данни ДПС депутатът да е правил тур из врачанските села. Най-силните резултати на ДПС исторически са в населените места с преобладаващ турски етнически състав. Според официалните данни на община Борован, в състава на която се намира Добролево, жителите с турски етнос, забележете – за цялата община! –  са седем.

Така че очедивидно става дума само за аргументи. Политически аргументи. С които ДПС мотивира избирателите. А Добролево не е изключение. Ситуацията е сходна и в останалите село в този изключително беден регион. Движението е първа сила и в с. Сираково. В Малорад и Нивянин резултатите са сходни.

Добролевчани обаче са лидери по преференции. Другият им любимец освен Пеевски е никому неизвестният представител от листата на ГЕРБ Марин Ташев Захариев. Зам.-кметът на Смолян е фаворит и в останалите забравени от Бога села в региона.

По какъв начин жителите в селата са се мотивирали да гласуват за никога невиждани от тях и напълно непознати хора, е важен въпрос.

Защото зад него се крие по-важният – има ли търговия с гласове. Всичко това се случва пред погледа на всички власти и на всички останали политически сили. Но няма реакция.

Снимка: Посещение на Делян Пеевски в с. Сърница

Категории Анализ, Мнения

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.