ГЕРБ e с аванс от 4.5 процентни пункта пред БСП дни преди вота. Управляващата партия успява да неутрализира щетите от имотните скандали в последните два месеца, прогнозира „Алфа рисърч“. Изследването е проведено в периода 19 – 22 май 2019 г. сред 1016 пълнолетни граждани от цялата страна, а тази сутрин беше представено по БНТ.
Четири формации – ГЕРБ, БСП, ДПС и ВМРО ще изпратят свои представители в Европарламента, прескачайки избирателната бариера от 5.88% от действителните гласове, а още две – „Воля“ и „Демократична България“, са близо до прага за излъчване на евродепутати. Изненади в последния момент обаче не са изключени, тъй като близо 30 на сто от решилите да гласуват ще преценят в последните дни до вота коя бюлетина да пуснат.
Проучването регистрира промени в обществените нагласи през два условно разделени периода на предизборната кампания: началото й, белязано от имотните скандали около хора във властта, и вторият – активизирането на управляващите за минимизиране на нанесените щети.
„Макар все още да остава неясно доколко усилията на ГЕРБ и лично на лидера на партията и премиер Бойко Борисов успяват да възстановят доверието към правителството, те определено мобилизират част от електоралната им периферия и спират регистрираната преди месец ерозия в подкрепата. БСП не успява да разшири кръга си от привърженици и да се възползва от слабостта на ГЕРБ. Частичен пробив в привличането на разочаровани от управлението избиратели имат някои от по-малките партии, което приближава позициите им до прага за излъчване на евродепутати“, обобщават от социологическата агенция.
Социолозите отчитат леко активизиране на избирателите – решилите да гласуват се възвръщат до 35-36% срещу 32.9% в края на април. Така намерението за участие в изборите се връща до нивото, отчетено от агенцията в края на март.
Запазва се обаче тенденцията към по-ниска избирателна активност на евроизборите в сравнение с националните и ако няма промяна до 26 май, до урните се очаква да отидат малко над 2.1 млн. души. По данни на Централната избирателна комисия на предишните евроизбори бюлетина са пуснали 2 361 943 души, а избирателната активност беше 35.84%.
Предизборната кампания е оказала сериозно влияние върху крайното решение на избирателите за кого да гласуват, отбелязва проучването. Според социолозите фактори като скандала около евтините апартаменти, купени от представители на властта, разочарованието от политиката и по-слабият интерес към европейските теми увеличават тежестта на „последното впечатление“, като партиите с масирана и агресивна медийна кампания привличат обществено внимание и вот от доскоро неориентираните избиратели.
Общо 58% са лоялните на партията, на която традиционно симпатизират, взели решение още преди началото на кампанията. Почти всеки втори анкетиран обаче прави избора си през кампанията: 15% в последните 2-3 седмици, а още 27% заявяват, че последните няколко дни преди вота ще бъдат определящи за техния избор, сочат данните.
Според „Алфа рисърч“ това означава, че изненади не са изключени до последния момент. „За последните дни са отложили решението си предимно най-младите избиратели и жителите на големите градски центрове. Финалните дни ще са решаващи за извънпарламентарната десница и за националпопулистките формации, чиито симпатизанти се колебаят до последно. Трудно могат да бъдат отчетени и ефектите от евентуален корпоративен вот, който бива активизиран в последните дни преди изборите“, прогнозира агенцията.
„Проучването на финала на кампанията показва възвръщане на електоралната преднина на ГЕРБ при намаляване на относителната тежест на БСП. През последните седмици, залагайки на кампания на успехите и на анти-БСП мобилизацията, ГЕРБ успява да неутрализира в електорален план щетите от имотните скандали“, отчитат социолозите.
Според данните управляващата партия си възвръща част от по-близката периферия и наваксва изоставането от предишния месец. Така ГЕРБ завършва кампанията с аванс от 4.5 пункта пред БСП, след като в края на април изоставаше, макар и символично (с 32.2% срещу 32.75 за социалистите).
ДПС очаквано и традиционно мобилизира привържениците си в последните дни преди вота, показват данните. След лекия отлив при обявяването на листата миналия месец, когато взимаше 9.3 на сто от гласовете на решилите да гласуват, сега движението завършва кампанията с подкрепата на 13.9%.
На базата на данните социолозите посочват, че през последните седмици е налице консолидация на привържениците на водещите партии – ГЕРБ, БСП, ДПС, която води до значителна динамика в съотношението на силите помежду им в сравнение с месец по-рано (когато ГЕРБ и БСП стартираха надпреварата с паритет).
Според допитването сред колебаещите се до последно ще са десните избиратели, които са основна електорална база на „Демократична България“. В края на кампанията обединението между ДСБ, „Да, България“ и „Зелено движение“ получава 4.2% подкрепа сред решилите да гласуват. Така наред с ВМРО и „Воля“ коалицията запазва шансове за мандат в Европарламента, ако успее да мотивира своите избиратели да отидат до урните, смятат социолозите от „Алфа рисърч“.