Първата от трите първи копки за 1.34 млрд. лв.

Първата от трите първи копки за 1.34 млрд. лв.

„Искам март месец да направим поне три първи копки на АМ „Хемус“, защото виждате на юг по магистралите завод след завод“. Думите са на премиера Бойко Борисов при посещението му за прерязване на лентата на цех за производство на автомобилни фарове край Димитровград, мощно представено в близките до управлението медии като откриване на автомобилен завод.

Речено – сторено.

Днес Агенция „Пътна инфраструктура“ съобщава, че ще бъде направена първата копка на участък от автомагистрала „Хемус“ между пътен възел Боаза и връзката с път I-5 Русе – Велико Търново. Този участък е с дължина 15.26 км. Започва от Боаза и ще е до пресичането с пътя Луковит – Угърчин.

За изграждането на общо 134.14 км от магистралата правителството е предвидило от бюджета 1.12 млрд. лв. Трасето, което ще се изгражда от държавната компания „Автомагистрали“ е разделено на 6 участъка.

Това се превърна в най-скандалната поръчка по строеж на пътища в управлението на Борисов и ГЕРБ. Със свое решение от средата на декември Министерският съвет реши да насочи 1.34 млрд. лв. от излишъка за строителството на магистралата в Северна България, а впоследствие стана ясно, че държавата иска да си я построи сама. Идеята зад отделянето на средства от излишъка беше да се задвижи ударно строителството на магистралата.

И Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), и „Автомагистрали“ са с принципал Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). При обявяването на механизма на изпълнение на поръчката „Капитал“ коментира, че така може да се използва вратичка в Закона за обществените поръчки, според която не е нужно да прилагат законовите процедури, когато възложителят упражнява върху фирмата контрол „подобен на този, който упражнява върху собствените си структурни звена“. МРРБ има цялостен контрол и върху АПИ, и върху „Автомагистрали“ и така може да се използва практиката на т.нар. in-house възлагане, твърди изданието.

От АПИ уточниха, че за първи път се възползват от този законов вариант. Че държавата ще използва този нов механизъм за да разпредели непрозрачно 1.34 млрд. лв. се разбра първоначално от публикация в близкия до властта „24 часа“. В последния работен ден преди коледните и новогодишни празници, регионалният министър Петя Аврамова потвърди информацията по време на парламентарен контрол. Договорът дълго време продължи да не бъде публичен, а и самото дружество е обвито в мистерия.

„Автомагистрали“  разполага само с 20 строителни машини и с 25 товарни автомобила с маса над 3.5 тона. Това се разбра от писмен отговор на регионалния министър Петя Аврамова на въпрос на депутата от БСП Георги Свиленски.

Общо в компанията към края на януари са заети 236 души. „Автомагистрали“ разполага със 146 квалифицирани работници, 34 без специална квалификация, 25 специалисти (в които влизат инженери, експерти, юристи и т.н.) и 17 ръководни кадри.

 

 

Това не е първи опит на Борисов и ГЕРБ да прокарат строителството на ‚Хемус“ по непрозрачен начин. Първият опит се разигра през 2015 г. Тогава второто правителство на Борисов се опита да прокара търг за строителството на „Хемус“. Резултатите от конкурса за строителството на два лота от автомагистралата бяха обявени, както си му е редът за такъв голям проект, точно преди празничните дни около Коледа и Нова година.

Конкурсът предвиждаше строителство на 60 км от магистрала „Хемус“. Резултатите показаха, че 500 млн. лв. отиват в консорцум на „ПСТ груп“, свързвана по това време с ДПС депутата Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка, а 300 млн. лв. – във вече добре известната „Джи Пи груп“, сочена за близка до генералния директор на „Лукойл България“ Валентин Златев. Двете икономически групи тогава получиха коледен подарък за близо 1 млрд. лв. (цените са без ДДС – бел. ред.).

По-късно резултатите от конкурса бяха отменени еднолично от Борисов след скандал в посолството в Лондон. Там на премиера му се налага да отговаря на въпроси от български емигранти дали не вижда образа на Пеевски, когато се погледне в огледалото, след като разпределя толкова обществени поръчки в полза на компании на ДПС депутата.

Категории Акцент, Пари, Финанси

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.