КОЙ ще купи Нова телевизия. Въпросът отново е актуален след новината за развалянето на договора за продажба на телевизията между шведските собственици от Modern Times Group (MTG) и инвестиционната група PPF Group на чешкия милиардер Петр Келнер.
Въпреки провала на сделката MTG не се отказва от плана си да продаде бизнеса си в България. „Продажбата на NOVA е част от тази стратегия (за развитието на MTG – бел. ред.) и ние очакваме разговорите с новите потенциални инвеститори за бъдещето на този утвърден и добре управляван и позициониран бизнес“, обяви президентът и главен изпълнителен директор на MTG Йорген Мадсен Линдеман.
Намесата на КЗК
Провалът на сделката беше предизвестен след намесата на държавата в лицето на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която отказа да одобри придобиването.
Решението за недопускане на сделката беше изключително изненадващо. Аргументите за него пък бяха меко казано странни. Холдингът PPF Group на Келнер няма преки инвестиции в медии. За това и очакванията бяха регулаторът да не открие проблем в концентрацията. Нищо подобно.
В мотивите си обаче КЗК изтъкна, че кандидат-купувачът оперирал в България чрез Online Comparison Shopping Kft., Унгария, което притежава сайта pazaruvaj.com. Това е платформа за сравнение на цени и продукти за онлайн пазаруване. А групата на „Нова“ разполагала със сайтове със сходна дейност като grabo.bg, ebag.bg, trendo.bg. При анализа комисията установила, че е налице хоризонтално припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия.
Според КЗК „Нова броудкастинг груп“ има 35-40% от телевизионната аудитория по данни на „Нилсен“ и 40-50% от пазара на реклама.
„Участниците в концентрацията биха имали стимул и реална възможност да променят своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията по сключените договори“, изтъкна КЗК.
Според комисията „като се има предвид това, както и значителният опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения, се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари“.
В заключението си КЗК изтъква, че такова поведение би ограничило и нарушило не само конкуренцията на пазара, но и интересите на крайните потребители заради обществената значимост на медиите.
Аргументите на КЗК обаче издишат доста силно. Защото ако се ръководи по тях, то антимонополната комисия би следвало да блокира почти всяка сделка. А буквално няколко дни, след като КЗК спря сделката за Нова ТВ, Европейската комисия одобри придобиването от PPF Group на българския мобилен оператор „Теленор“.
Политическата воля
Единствата логика в поведението на КЗК е, че сделката за Нова ТВ просто не е имала политическото одобрение. За това навява и опитът на Келнер да получи одобрение от изпълнителната власт. В своя публикация от юли 2018 г. „Капитал“ пише за предстоящата среща между Келнер и Борисов. Такава никога не е обявявана официално. Според информацията на изданието двамата са се срещали няколко пъти след заявения интерес на Келнер към Нова ТВ.
Очевидно разговорите не са били успешни за чешкия бизнесмен. Или му е даден знак, че инвестицията му не е особено желана от управлението на България.
Но защо управлението би се месило в частна сделка, както обича да казва Борисов?
В последните години Нова ТВ упорито се вкарва в образа на проправителствена медия. От екрана постепенно изчезнаха всички публицистични предавания, в които се поставяха неудобни към управлението или прокуратурата въпроси.
Постепенно бяха свалени предаванията “Дикoff”, „На светло с Люба Кулезич“, „Часът на Милен Цветков“, а в края на миналата година дори „Господари на ефира“.
Внезапно от ефира изчезна водещата на сутрешния блок Анна Цолова. За нея официалната версия на Нова беше, че ще започва свое лайстайл предаване. То обаче така и не тръгна.
Междувременно в управлението на телевизията се появи приеманата за близка до ГЕРБ и персонално до Бойко Борисов Вяра Анкова, бивш генерален директор на БНТ. Анкова изкара два мандата начело на БНТ в управлението на ГЕРБ и очевидно се ползва с политическата подкрепа на партията.
Защо се спира сделката
Още при обявяването през 2018 г. на договора между MTG и PPF Group не бяха малко прогнозите, че той няма да се финализира. Причината? Година по-рано шведската компанията проведе друг кръг от събиране на оферти за бизнеса си в България. В неговия край собствениците на Нова ТВ се сдобиха с предложение от консорциум инвеститори, воден от главния изпълнителен директор на „Нова броудкастинг груп“ Дидие Щосел.
Според информация на „Студия Трансмедия“ MTG тогава е отклонила предложението на консорциума на Щосел с мотива, че в момента компанията има натрупана достатъчно голяма ликвидност и не планира продажби на свой бизнес. Това звучи като съвсем бланкетен отговор, който е изпратен от MTG с цел да се отклони подадената оферта.
И към онзи момент, както и сега, MTG търси начин да се отърве от българския си бизнес. Но не и на всяка цена.
Подадената от Щосел и компания оферта е имала поне две слаби звена. Първото е цената. Според информация на „Студия Трансмедия“ предложението към MTG е било в диапазона на 100 млн. евро. Това е и цената, която се „завъртя“ тогава в поредица медийни публикации по темата.
За сравнение предложената от Келнер цена е 185 млн. евро, което е почти два пъти повече.
Втората критична точка в офертата на консорциума на Щосел от 2017 г. е била разпределение на финансирането. В него са участвали поне две банки с българско участие и един голям портфейлен инвеститор. Именно портфейлният инвеститор е най-слабата точка в схемата на Щосел. Според информация на „Студия Трансмедия“ заявеният в офертата инвеститор никога не е имал досег до медии.
Основните спекулации свързват този непознат за пазара финансов инвеститор с ДПС депутата Делян Пеевски. „Студия Трансмедия“ не получи категорично потвърждение, че Пеевски е участвал в консорциума, но според запознат с параметрите на офертата източник тя има всички белези, че това е така.
Името на ДПС депутата редовно се завърта като номинация всеки път, когато стане дума за размествания на медийна собственост. И не е като да няма основание. Пеевски е практически монополист на хартиения медиен пазар. Но негови скрити участия през годините е имало и все още има и в радиостанции, и в сайтове.
Перфектният кандидат
А изданията на Пеевски се отличават с това, че са винаги успоредни на правителствената линия. Т.е. притежавана и контролирана от Пеевски медия би била гаранция, че тя няма да критикува управлението на Борисов. Или който и да е след него. Нещо, в което Петр Келнер очевидно или не е убедил Борисов при срещите си, или пък категорично е отказал да поеме като ангажимент.
В резултат от всичко това медийният пазар в България изгуби шанса си да се сдобие със сериозен чужд инвеститор. Собствениците на медии у нас, които не са български компании, вече се броят буквално на пръстите на едната ръка. А желанието на управляващите очевидно е да подтикната шведската MTG да се огледа за някой подходящ местен играч.