Жирардели е съветник на Ангелкова, Жирардели не е съветник на Ангелкова. Последно?

Жирардели е съветник на Ангелкова, Жирардели не е съветник на Ангелкова. Последно?

Самономинирането на Марк Жирардели за собственик на концесионера на ски зоната в Банско „Юлен“ постави в доста сложна ситуация министъра на туризма Николина Ангелкова.

В последните близо четири години Жирардели участва в десетки събития, организирани от Министерството на туризма или посещавани от министъра на туризма. На всички тях той е представян като съветник на министъра на туризма. Това обаче поставя Николина Ангелкова и Министерството на туризма в доста деликатна ситуация, защото ако бившият световен шампион е бил скрит собственик на „Юлен“ (никой не го е питал и по тази причина той не се е обявил по собствените му думи) и е бил съветник в същото време, то това е сериозен конфликт на интереси.

Съветник ли е или не е съветник на министъра Марк Жирардели?

На сайта на Министерството на туризма има поне 30 публикации, в които Марк Жирардели е сочен директно като съветник на министър Ангелкова. Първата е от 14 декември 2014 г. и заглавието й е категорично: „Николина Ангелкова представи Марк Жирардели като свой съветник в сферата на зимния туризъм“.

Текстът обаче дава още повече информация: „Новият съветник на министър Ангелкова – ски легендата и петкратен носител на Световната купа по ски алпийски дисциплини Марк Жирардели, заяви, че за да е ефективна работата в туризма, е необходимо първо да се направи сериозен анализ за развитието на туристическата инфраструктурата на страната ни, както и на идентификацията на България от гледна точка на вътрешните и на чуждестранните туристи“.

На този фон звучи доста комично обяснението на Министерството на туризма от вторник. На въпроси на Би Ти Ви за потенцилаен конфликт на интереси от министерството отговарят, че Жирардели не е съветник на Николина Ангелкова. Петкратният носител на Световната купа по ски алпийски дисциплини е бил посланик на българския туризъм зад граница в периода от декември 2014 г. до началото на 2016 г.

И още: „Информацията, че Марк Жирардели е собственик на „Т.А.К. Сървисиз лимитед“ беше представена в понеделник, 17 декември 2018 г. Дотогава този факт не е бил известен на Министерството на туризма. Що се отнася до твърдения за възможен конфликт на интереси – той не е налице, тъй като г-н Жирардели по никакъв начин не е участвал в предложения за развитието на конкретни курорти в България”.

Няма как да са верни и двете твърдения на Министерството на туризма, че Жирардели ще анализира туристическата инфраструктура и ще съветва как да се подобрява тя и в същото време да не е участвал в предложения за развитието на курорти в България.

Като министър Николина Ангелкова има десетки изказвания по темата за развитието на ски курорта в Банско. Всички те са звучали горе-долу като „дайте да дадем“ – държавата да направи каквото може да се изпълнят исканията на концесионера „Юлен“.

Така например през ноември 2017 г. Николина Ангелкова участва в церемонията по откриването на ски сезона в Банско. Там тя заявява директно: „Втора кабинка (на лифта – бел. ред.) в Банско ще има, но кога – това зависи само от съда, защото там се обжалва Планът за управление на Пирин. Иначе сме категорични, че трябва да има втори лифт, за да не гоним и разочароваме туристите“.

Малко по-късно същата година Министерският съвет гласува промени в Плана за управление на Пирин, които да позволят допълнително застрояване в планината извън концесионираната зона. След силната обществена съпротива „Юлен“ влезе в режим да обяснява, че няма да строи втори кабинков лифт.

Но сега, само ден след като самоопредели като собственик на „Юлен“, Марк Жирардели заговори, че само втори лифт може да се справи с проблемите на Банско. Нещо, което министър Ангелкова, която той е съветвал или пък не е съветвал, говори от доста време.

 

 

 

Категории Икономика, Коментар

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.