Учени за пръв път наблюдаваха разпадането на Хигс бозон

Шест години след проследяването на Хигс бозона, субатомната частица, която придава маса на материята, физиците от ЦЕРН заявиха, че са „свидетели” на разпадането й на малки частици, наречени „дънни кварки“, предаде АФП.

След откриването на „Божията частица“, специалистите от екипите „Атлас“ и „Си ем ес“ най-после можаха да наблюдават нейното разпадане на елементарни частици. Разпадането се наблюдава при Големия адронен колайдер известен с откриването на частиците Хигс през 2012 г., съобщиха от лабораторията по физика на ЦЕРН в Европа.

„По време на ранните подготовки на колайдера имаше съмнения дали това наблюдение може да бъде постигнато“, разказаха от екипа на „Атлас“ за „неуловимото взаимодействие“, което сега е документирано в масивния ускорител на частици. Наблюденията потвърдиха хипотезата, че всепроникващото квантово поле, обусловено от Хигс бозона, дава маса и на дънния кварк. Изследователите твърдят, че дългоочакваното наблюдение служи като проверка на Стандартния модел на физиката – главната теория за основните частици, които съставят Вселената и силите, които я управляват. Съгласно модела, разработен в началото на 70-те години, кварките и лептоните са основните градивни елементи на материята.

На 4 юли 2012г. световните агенции съобщиха, че два независими екипа от Европейския център за ядрени изследвания CERN обявиха резултатите от свое изследване, доказващо съществуването на непозната до момента субатомна частица.

„Не смятах, че всичко това ще се случи в рамките на моя живот, затова още сега ще кажа на семейството ми да сложи шампанското да се изстудява“, споделя през сълзи 83-годишният британски изследовател Питър Хигс.

Той се нареди в пантеона на ядрената физика редом с Алберт Айнщайн и Стивън Хокинг, след като предрече съществуването на митичния Хигс бозон в т.нар. Стандартен модел преди повече от половин век.

Липсващото звено във физиката на елементарните частици, Хигс бозонът беше последната недоказана брънка в Стандартния модел, който се смята за най-пълното описание на структурата на Вселената в момента. Частицата би трябвало да е нещото, което придава маса на материята. Хигс бозонът е важен, тъй като ще докаже на практика съществуването на т.нар. Хигс поле. Предполага се, че то обхваща цялата Вселена и си взаимодейства с другите елементарни частици на субатомно ниво. Теорията твърди, че благодарение на него различните частици имат различна маса. Смята се, че полето забавя някои частици, например протоните, и затова те са по-тежки. При други пък, като например електроните, то придава ускорение и това ги прави по-леки.

С откриването на Хигс бозона може да се направи сериозна крачка към формулирането на нова, още по-всеобхватна теория за устройството на Вселената. Тя може да обясни съществуването на явления като „тъмната материя“ и „тъмната енергия“, коментират изследователите от CERN.

Според учените частиците, които познаваме в момента, обхващат не повече от 4% от материята във Вселената. Ако в резултат от настоящите изследвания се окаже, че става дума за някаква „по-екзотична версия“ на Хигс бозона, това може да бъде мост към разбирането на останалите 96% от Вселената, забулени в мистерия.

Категории Акцент-2, ЦивилизацияЕтикети , ,