След новите 16 жертви държавата мъдро реши: Слагаме колани в автобусите

След новите 16 жертви държавата мъдро реши: Слагаме колани в автобусите

Вече няма място за отстъпление и коланите трябва да са налични във всички автобуси. Това коментира в ефира на „Нова телевизия“ директорът на „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски. Заявката му идва, след като при инцидент с автобус в събота загинаха 16 души, а други десетки са тежко ранени.

В момента това задължение е валидно само за автобусите, произведени след 2008 г., тъй като в по-старите фабрично няма колани.

Идеята без съмнение е добра. Има само един въпрос, който се набива на пръв поглед.

ЗАЩО СЕГА?

Само преди четири месеца автобус катастрофира на магистрала „Тракия“. След удар в мантинелата и преобръщане шест от пътниците в автобуса умряха. Други над 20 бяха ранени. Какво е състоянието им месеци по-късно само Господ знае.

И до момента не е ясна причината за трагедията. Но още след катастрофата експерти по автомобилна безопасност коментираха, че големият брой жертви се дължи на липсата на поставени колани от пътниците.

Пред медиите тогава министърът на транспорта Ивайло Московски така и не отговори категорично дали коланите са задължителни при пътуване в автобус и само каза: „Предполагам, че като има колани, те трябва да се ползват“.

Какво казва законът?

Поправки на Закона за движение по пътищата от 2007 г. въвеждат задължението (член 137а) всички пътници в автобусите и микробусите да използва обезопасителните колани, когато моторните превозни средства са оборудвани с такива.

А когато не разполагат с колани?

Законодателят не казва какво се случва тогава. Неофициалната версия е, че въвеждането на колани в по-старите автобуси трябва да се изпълни само от производителите или посочени от тях оторизирани сервизи. А това би направило такъв ремонт много скъп за превозвачите. И много тях щели да фалират.

По-рентабилно е, разбира се, хората да понасят щетите – ранени, осакатени, убити.

Сега Рановски смята, че още в първите дни от работата на Народното събрание през септември ще бъдат внесени законодателни промени, за което ангажимент е поел председателят на транспортната комисия в парламента Халил Латифов. Според Рановски промяната ще е такава, че ще задължи всички автобуси да имат такива колани, като за по-старите за целта ще се наложи подмяна на седалките, ако е невъзможно монтирането на колани.

А ЗАЩО всичко това не беше направено? Колко човешки живота са необходими? 16? Или трябват още?

Категории Акцент, ОбществоЕтикети , ,

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог.