Как едни 820 млн. лв. (почти) си намериха собственика

Как едни 820 млн. лв. (почти) си намериха собственика

Без да има ясна обосновка за нуждите българската държава е на крачка от това да си поръча два патрулни бойни кораба за военноморските сили

 

В „надпревара“ със само един участник и при засекретени параметри, междуведомствена работна група одобри кандидат, който да построи два патрулни кораба за нуждите на военноморските сили. Министерството на отбраната (МО) съобщи в сряда, че предложението на българската фирма „МТГ Делфин“ е удовлетворило финансовите и дори надхвърлило техническите изискания за търсените от България два модулни патрулни кораба.

За целите на проекта предишният парламент отпусна до 820 млн. лв., които целево трябва да бъдат похарчени в рамките на 5 години.

От съобщението на военното министерство не става ясно какво следва след формалното одобрение. Дали министърът на отбраната ще може директно ще подпише договор с „МТГ Делфин“, или за тази цел трябва да получи мандат от Министерския съвет. Както или ще има повторно одобрение на единствената оферта от Народното събрание.

Въпреки огромния размер на сумата проектът да не минава за повторно разглеждане в парламента. За разлика от процедурата по придобиването на новите бойни самолети тук не става дума за междуправителствено споразумение, което се нуждае от ратифициране. Така военното министерство може да се възползва от факта, че проектът за инвестиционен разход за флота бе одобрен от миналото народно събрание, а парите са заделени от финансовото министерство в настоящия бюджет.

Историята с военните кораби е доста интересна, най-вече с липсата на публичност около нея. Почти веднага след одобрението на проекта от предишното Народно събрание той замря. Или поне такъв вид даваше.  И така в края на миналия месец се оказа, когато се оказа, че поръчката си се придвижва, а всичко около е с гриф за секретност, включително и… имената на осемте фирми, които са били поканени. Сред тях е имало седем чужди корабостраоителници и българската „МТГ Делфин“. Всичките чуждестранни корабостроителници са имали около месец да се запознаят с документацията, която е била над 400 страници и е била само на български.

Това в значителна степен е затруднило участието им и в крайна сметка оферта е била подадена единствено от българската компания.

В съобщението си за одобрената поръчка МО се постарава доста да захароса избраника си. „Техническите предложения на фирмата удовлетворяват и в значителна степен надхвърлят зададените технически характеристики. Качественото изпълнение на проекта и трансферът на високи технологии се гарантират от рамковите споразумения на МТГ „Делфин“ с 5 водещи компании, чийто продукти са утвърдени на световния пазар. Това са „Thales“ с нейните клонове в Холандия, Франция и Германия, немската „Diehl Defens“, италианската „Leonardo“, френската MBDA и „Rheinmetall“ (Швейцария и Германия)“, се казва в съобщението.

За постигане на международните стандарти за строителството на такъв клас кораби отговорност пък щал да носи класификационната организация „Bureaeu Veritas“ (Франция), която ще осъществява независим контрол на реализацията на всички етапи.

„Така българският бизнес създава своеобразен прецедент – за качеството на резултата са ангажирани европейски компании с над 38 милиарда евро оборот за 2016 г.“, добавя МО.

„Капитал“ припомня, че сегашният военен министър беше един от най-големите критици на придобиването на модулните патрулни кораби и дори директно казваше, че победителят е предизвестен.

„Подсетете ме кога България е строила бойни кораби, аз не се сещам. Ремонтирала е. Има един случай с един, само че той някъде беше за коя част на света. Така, че вижте, ако искате, мога в един плик да напиша името на една фирма и като мине конкурсът, да го отворим да видим дали съм бил прав. Просто ми се струва, че правим нещо, което ще струва едни пари, без да имаме ефекта, който се полага. Аз само казвам какво се говори. Ако искате, ще го направим като експеримент“, казва Каракачанов през май 2016 г. по време на парламентарната комисия по отбрана.

В нощта след президентските избори пък, където той също беше участник, бъдещият министър обяви „тази далавера с бойните кораби трябва да се спре“. „В началото седем фирми проявяваха интерес, но накрая се оказа, че една фирма е подала оферта. Другите са заявили, че финансовата рамка, т.е. тези 820 млн. лева за двата кораба, са много малко и те не могат да се справят със задачата“, коментира сега Каракачанов по повод планираната модернизация на бойния флот. Според „Капитал“ това вероятно е намек и подготовка за евентуално подписване на бъдещи анекси, които да оскъпят още и без това скъпия многомилионен проект.

Кои са „МТГ Делфин

Корабостроителницата „МТГ Делфин“ често е свързвана с бизнесмена Кирил Домусчиев. Пряка връзка между Домусчиев и собствеността в „МТГ Делфин“ няма. Там обаче са построени три кораба за нуждите на притежавания от Домусчиев „Параходство БМФ“. Освен това „Делфин“ е и спонсор на футболния клуб „Лудогорец“, чиито собственик е Кирил Домусчиев.

Корабостроителницата има малък опит в строежа на бойни кораби. До този момент там са построени кораби за бойния флот на… Екваториална Гвинея.

През 2016 г. дружеството отчита приходи за 31 млн. лв., което е спад спрямо получените 43 млн. лв. през 2015 г. Приходите от корабостроене са за 14 млн. лв., а от ремонтни дейности на кораби за 16 млн. лв.

 

 

Категории Акцент, Анализ, Пари

Автор: Редакция "Трансмедия"

Bio

1 коментар към “Как едни 820 млн. лв. (почти) си намериха собственика”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *