Собствениците на „Булгартабак“ си запазват производствената част на бизнеса, която най-вероятно ще бъде изнесена извън България, в дружество извън групата и ще акцентира на черния пазар
Сделката, при която Бритиш Американ Табако (БАТ) купува дистрибуционната компания „Експрес Логистика & Дистрибуция“ и основните марки цигари на „Булгартабак“ е класически пример за трансформиране на политика в бизнес. С подобаваща му доза корупционна добавка.
Сделката е практически за най-светлата част от бизнеса на контролирания от ДПС депутата Делян Пеевски „Булгартабак“. БАТ получава най-вече развита дистрибуторска мрежа. От февруари 2017 г. „Експрес Логистика & Дистрибуция“ е еднолична собственост на „Благоевград-БТ“ и за 2015 г. е направила оборот от 990 млн. лв. Това е близо два пъти повече от постигнато за 2014 г. Данни за 2016 г. все още няма.
Какво е разпределението в общата цена на сделката за 100 млн. евро не е ясно. Според източник на „Студия Трансмедия“, БАТ планират да произвеждат цигарите си в Сърбия, където разполагат с голяма фабрика. Фабрика на нивото на производството на „Булгартабак“, преди да бъде „потурчено“ от Пеевски и компания.
Основната част от цената на сделката, според източници от пазара, е именно за дистрибуцията. Марките са добавени към сделката, за да бъде облечена в някакви приемливи за БАТ репутационнни рамки.
Сделката със сигурност има положителна политическа оценка. Цигарените компании разполагат със сериозни лобита. Това, което Пеевски опитва в последните години – да изземва пазарен дял чрез промяна в акцизната политика, с помощта на очевидно подвластния му министър на финансите Владислав Горанов, няма как да бъде търпяно дълго от големите мултинационални компании.
Сделката без съмнение е успех за собствениците на „Булгартабак“. Компанията запазва производствената си база и терените си. Според източник на „Студия Трансмедия“, БТ ще преформатира бизнеса си като ще съсредоточи производството си във фабриката си в Босна и в новия си цех в Дубай. За него се носят доста слухове, като от „Булгартабак холдинг“ никога не се потвърждавали наличието му. Производството там най-вероятно ще бъде изнесено в съвсем различна за групата компания. В него и в Баня Лука ще бъде оргазнизирано производството за Близкия Изток и в частност „на черно“. Контрабандната стока беше най-големият репутационен проблем за „Булгартабак“ до скоро. Той постепенно се превърна и в политически проблем, след като турските спец служби на няколко пъти удариха контрабандни цигари с марки на БТ. Медийни публикации сочат контрабандните цигари на „Булгартабак“ като основна причина за налагането на забрана за Пеевски и почетния председател на ДПС Ахмед Доган за влизане в Турция.
Сделката сега ще осигури сериозен финансов ресурс. 100 млн. евро. Какво ще се случи с него? Най-вероятно една част от парите ще напуснат групата „Булгартабак“ още на ниво „Благоевград-БТ“. Тя не е публична компания и може да сключва каквито си иска сделки. Чрез нея, например, Делян Пеевски финансира придобиването на сградата на Полиграфическия комбинат през октомври 2014 г. Тогава „Карано пропъртис – България“, собственост на лихтенщайнската Carano Establishment, плати на собствениците „Вестникарска група България“ и „Медийна група България холдинг“ 15 млн. евро. Веднага след това сградата беше дадена под наем на „Благоевград-БТ“, което практически я финансира.
Цената от 100 млн. евро съвпада напълно с индикативната стойност на продаващата се в момента Нова телевизия. Това вече доведе доста медийни спекулации по темата. Практиката на шведските собственици на Нова е да продават винаги на местен играч. Подобно сделка не е изключена, защото ще разшири медийното портфолио на Пеевски.
Слабо вероятно е парите да преминат калсическия път – към компанията-майка „Булгартабак холдинг“, а от там през дивидент към собственика BT Invest и към лихтенщайнските офшорки. При такъв сценарий част от печалбата ще трябва да отиде в КТБ, която е единственият по-голям миноритарен акционер след като Едоардо Миролио продаде своя дял на Пеевски, а след това ДПС депутата запокити общия дял от близо 11% в дубайската TGI Middle East, където концентрира целия си български бизнес.