Американски милиардер, подпомогнал финансово кампанията на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ, е изиграл ключова роля и в кампанията за Брекзит, пише британският в. „Обзървър“.
Оказва се, че Робърт Мърсър, натрупал милиарди от хеджфонд, специализиран в автоматизирана търговия, за когото се разбра миналата седмица, че е един от собствениците на дясната медия „Брайтбарт“, е дългогодишен приятел на британския евроскептичен политик Найджъл Фараж.
Той е наредил на фирмата си за анализи на данни да предостави експертни съвети на кампанията за напускане на ЕС и по-конкретно как чрез Фейсбук да взема на прицел колебаещи се гласоподаватели. Това е дарение на услуги, което не е било декларирано пред избирателната комисия, отбелязва „Гардиън“.
„Кеймбридж Аналитика“, клон на британската компания „Ес Си Ел груп“ с 25 години опит в кампаниите за военна дезинформация и „изборен мениджмънт“, твърди, че използва най-съвременна технология, която може да изгради лични психометрични профили на гласоподаватели и да открива какво ги вълнува.
Екипът на Тръмп е платил на фирмата над 6 милиона долара, за да окаже влияние във виртуалното пространство върху колебаещите се избиратели, а сега става ясно, че Мърсър е свързал и Фараж с фирмата, в която има мажоритарен дял.
Директорът за връзки с обществеността на кампанията за напускане на ЕС Анди Уигмор каза за в. „Обзървър“, че между Фараж и Мърсър има дългогодишно приятелство и американският милиардер е предложил услугите си безплатно заради общите им цели.
Стратегията е включвала събиране на информация от профили във Фейсбук и други социални мрежи, благодарение на което е изградена база данни за над един милион души. Уигмор каза, че кампанията е използвала тази информация в комбинация с изкуствен интелект за набелязване на конкретни хора, на които са изпращани до голяма степен персонализирани рекламни материали.
Мърсър и дъщеря му Ребека са ключови фигури не само във възхода на Тръмп, но и във внасянето на разкол в традиционните медии, пише „Обзървър“ и посочва публикация от събота на в. „Вашингтон пост“, в която се разкрива, че Мърсър е един от собствениците на „Брайтбарт“ – сайтът , превърнал се във водеща платформа на алтернативната десница. Това е една от серията му инвестиции, които целят да променят медийната среда и политическите възгледи не само в САЩ, но и във Великобритания, пише „Гардиън“.