Пет жалби са подадени срещу поръчката за строителството на 9 км от магистралата, която премиерът обяви за приоритет на ГЕРБ. Изданията на Пеевски яростно атакуват резултатите от конкурса
Една малка 9.3 километрова отсечка магистрала е на път да взриви безметежните последни дни на правителството в оставка на Бойко Борисов. Пет жалби са подадени в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу резултатите от конкурса за избор на строител на първия лот от автомагистрала „Хемус“ между Ябланица и Боаза.
За победител Агенция Пътна инфраструктура (АПИ) определи консорциумът „ХВП Ябланица“ ДЗЗД, който предложи цена от 55 млн. лв. В обединението влизат „Хидростой“ на считания за изключително близък до ГЕРБ в момента Велико Желев, дъщерната й компания „Пътстрой Бургас“ и наскоро придобитата и свързвана с депутата от ДПС Делян Пеевски „Водстрой 98“.
Присъствието на „Водстрой 98“ и най-вече историята на компанията накараха и голяма част от медиите да прочетат новината като пореден жест на Борисов към Пеевски.
Пеевски атакува Борисов
Но истината изглежда е по-различна. Само ден преди да изтече срокът за обжалвания на резултатите се разбра, че почти всички отстранени искат конкурсът да бъде повторен. Медиите на Делян Пеевски пък атакуваха конкурса така, както само те могат – брутално. Публикация на издавания от Певски „Монитор“ директно намеква за корупционен елемент при класирането на участниците. Според публикацията, изданието е разговаряло с поне двама от участниците, които са оспорили критериите за подредба. Че критериите са странно подбрани, няма спор. Но атаката на Пеевски идва да подскаже, че едва ли неговите бизнес интереси са били защитени в този конкурс. А това значи само едно – че „Водстрой“ вече е далеч извън обхвата на ДПС депутата.
КОЙ жали конкурса
Скандалното на конкурса беше това, че от всичките участници бяха допуснати до участие само двама – победителят „ХВП Ябланица“ ДЗЗД и предложилият значително по-висока цена „АМ Хемус Щрабаг ГБС 2016“ ДЗЗД. Останалите бяха отстранени. Консорциумът на Щрабаг е и единственият кандидат, който не обжалва.
Сред оспорващите обаче е кандидатът с най-ниска цена “АМ Хемус 1 – 2016“. Офертата на консорциума, в който участват испанската „Асигния Инфраструктурас“, хасковската „АБ“ и „Мега инвест холд“ беше с близо 500 хил. лв. по-ниска от цената на победителя. Публикация на „Капитал“ определя закъсалото финансово дружество „АБ“като новия фаворит в строителния бранш на Пеевски след раздялата му с „Водстрой“. Компанията се възроди през 2016 г., когато със заем от държавната Българска банка за развитие изненадващо спечели поръчка за ремонт на железопътната отсечка София – Елин Пелин за 120 млн. лв. До този момент абонат за ЖП ремонтите беше именно „Водстрой 98“.
Търгът се обжалва и от „ПСТ Груп“. Компанията е с неясна реална собственост, макар че номиналният сосбтвеник е ясен – кипърското Колвик сървисис. В нея са съсредоточени остатъците от пътностроителния бизнес на Васил Божков след фалита му в периода 2011 – 2012 г. „ПСТ Груп“ е заложена изцяло в Първа инвестиционна банка по кредит от 55 млн. лв. Доскоро източници от строителния бранш определяха „ПСТ Груп“ като споделена собственост между Делян Певевски и собствениците на ПИБ Ивайло Мутафчиев и Цеко Минев. И като компания, ползваща се с добрия поглед на ГЕРБ.
По информация на „Студия Трансмедия“ „ПСТ Груп“ е краен участник в няколко цесии с кредити на компании, свързвани с Делян Пеевски и кредитирани от КТБ. Тези цесии са преминали през ПИБ и са продадени от банката в опит да изчисти портфейла си в края на 2015 г. заради проведените по-късно стрес тестове.
В борда на директорите й присъстваше бившият изпълнителен директор на „Трейс груп холдинг“ и смятан за близък до Пеевски Цветан Цонев. През миналата година Цонев беше заменен като представляващ компанията от бившия зам.-министър на транспорта в кабинета Борисов 1 Камен Кичев.
Жалба е подало и обединението ДЗЗД „Строители АМ Хемус“, което включва „Интегрирани строителни системи“, „Интерпром“, „Тодини Централ Азия“ и „Трансконсулт-22“. Публикция на „Медиапул“ свързва първите две компании с Валентин Златев. Проверка на изданието в регистъра на Камарата на строителите показва, че „Интегрирани строителни системи“ е регистрирана в началото на 2014 г. и едноличен собственик на капитала е слабо познатият в строителния бранш Недко Михайлов, а поръчките му са основно с община Правец.
Обединението „Д/В Актор – Аер“ ДЗЗД също е подало жалба. В него участват гръцката компания „Актор“, която изпълнява отсечка от автомагистрала „Тракия“ и българската „Атоменергоремонт“, свързвана с Христо Ковачки.
Бившият фаворит на властта от първия кабинет на Борисов „Трейс Груп Холд“ също е сред жалбоподателите. По време на предишното си управление Борисов на няколко пъти шумно показваше близостта си с мажоритарния собственик на компанията Николай Михайлов. Дружества от групата на „Трейс Груп Холд“ спечелиха поръчки за изграждане на метро, жп инфраструктура, пътно строителство и поддържане.
Ще спре ли поръчката
Отговорът на този въпрос е неясен. Нито един от жалбоподателите не е поискал изрично това. Така АПИ е в състояние да подпише договор с избрания кандидат. Практиката обаче е, когато има оспорване пред КЗК договорът за поръчката да не бъде подписван.
Оспорването на конкурса за първия лот от „Хемус“ е знаково, защото магистралата беше обявена от премиера в оставка Бойко Борисов за приоритет за ГЕРБ. „Само ние можем да построим „Хемус“, повтори поне три пъти при публични свои изяви в последната седмица Борсиов. За последно това стана в коментарите му след клетвата на новия президент Румен Радев, когато Борисов обяви, че без „Хемус“ Северна България „си заминава“. И че България ще бъде разделена на две части – развита южна и западнала северна.
Автомагистрала „Хемус“ за втори път се превръща в проблемна за Бойко Борисов. Първото раздаване в конкурса преиключи през февруари 2016 г., когато Борисов нареди да се отменят резултатите от предишния конкурс. Това стана, след като от Брюксел премиерът обяви, че над конкурса тегнело съмнение, че поръчките са дадени на олигарси. Тогава победители станаха обединения на „ПСТ груп“, по това време още свързвана с Пеевски, и „Джи Пи Груп“, която е свързвана с Валентин Златев. Цената тогава беше значително по-висока. „ПСТ груп“ спечели проект за 500 млн. лв., а изпълнението на лота за „Джи Пи Груп“ предвиждаше 300 млн. лв.
Така строителството на магистралата се превръща в бойно поле, на което воюват доста и разнородни олигархични интереси. Парите по поръчката пък очевидно са чакани като лелеян свеж приток за не малко икономически групи.