Последно 10 от Бойко Борисов

Последно 10 от Бойко Борисов

Правителството в оставка разпределя набързо плажни концесии, избра свързван с ГЕРБ и Пеевски строител на магистрала „Хемус“ и планира да определи кой ще въвежда системата за тол такси

 

Общо 8 дългосрочни плажни концесии, 14 краткосрочни плажни наема, една отсечка магистрала и една система за тол такси за около 200 млн. лв. Това е (засега) списъкът на раздавани или планирани за разпределяне от правителството в оставка обществени поръчки и концесии в последните седмици от управлението му. А до окончателната смяна на правителството на Бойко Борисов остават поне още две седмици. Какво ще бъде разиграно от министрите в този период, можем само да си представим. Но темпът, с който Борисовите министри се движат, е впечатляващ. И всичко това идва на фона на шумно презентираната по медиите „забрана“ на премиера Борисов към министрите му.

“Едно нещо препоръчвам, ако искате – забранявам ви: спирате всякакви обществени поръчки”. Думите са на Бойко Борисов от заседанието на Министерски съвет от 21 декември 2016 г.

Какво последва?

Най-сръчна се оказа министърът на туризма Николина Ангелкова. Ведомството й почти веднага стартира концесионните процедури за осем плажа – Дюни-юг, Обзор-юг, Свети Влас-изток, Нов плаж – Свети Влас, Бургас-север, Къмпинг Нестинарка (Царево), Къмпинг Оазис (Царево) и Поморие-централен. Концесиите са за по 20 години, а както личи – това са едни от апетитините плажни ивици. Интересът със сигурност е голям.

Но кои са кандидатите?

Тайна. Почти колкото военна. „Капитал“ цитира отговор до редакцията от Министерството на туризма, според който информацията за кандидат-концесионерите не може да се предоставя, защото: „В текст, приет през 2013 г.,(в Закона за устройство на черноморското крайбрежие – бел. ред,) пише, че „председателят, заместник-председателят, членовете на комисията, привлечените експерти и служители са длъжни да опазват тайната на съдържащата се в предложенията информация, да не изнасят материалите за конкурса извън определеното място за заседаване на комисията и да не дават изявления пред средствата за масово осведомяване преди обнародването в Държавен вестник на решението на Министерския съвет за определяне на спечелилия конкурса участник, за което попълват декларация“.

Повечето процедури обаче са към края си и очакванията са в сряда да бъдат разгледани на заседанието на МС.

Извън концесиите МТ ще сключи и 14 договори за 5-годишен наем на плажове. Така за броени дни Ангелкова ще разпредели БЛИЗО ПОЛОВИНАТА ПЛАЖНА ИВИЦА в България, съставена от охраняеми плажове.

Ако концесионирането на плажове ви изглежда дребнаво заяждане, как ви се струва строителството на магистрала. Това е един от трите кита изобщо в управлението на Борисов. Докато тече разпоредената от него забрана за обществени поръчки, Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви резултатите от конкурса за строителство на един от лотовете на „Хемус“. Отсечката от близо 10 км между Ябланица и Боаза ще бъде строена от „ХВП Ябланица“ ДЗЗД.

Кой участва в обединението ли?

Участниците са трима. Новият фаворит на властта „Хидростой“ на Велико Желев и две от дъщерните й компании – „Пътстрой Бургас“ и „Водстрой 98“ – бивша част от бизнес империята около Делян Пеевски. „Хидрострой“ и „Водстрой 98“ впрочем бяха част от консорциума, който спечели този лот от „Хемус“ и в предишното разиграване през февруари 2016 г. Тогава поръчката беше „отменена“ от Бойко Борисов за да нямало съмнение, че става нещо задкулисно и се дават пари на олигарси. Тогава Борисов нареди отмяна на цяла серия поръчки, в значителна част от които беше замесена „Водстрой 98“. По това време още собственост на Иван Мирински – човекът, посочен от Цветан Василев в серия от интервюта за прокси на Делян Пеевски. Впоследствие възприеманата за близка до ГЕРБ „Хидростой“ просто купи „Водстрой 98“ и така връзката към Пеевски беше скъсана.

Сега „ХВП Ябланица“ ДЗЗД ще получи близо 55 млн. лв. за построяването на 9.3 км. магистрала. Няма индикации Борисов да е решил да спре отново поръчката, въпреки че победителите са същите. Какво точно се е променило между февруари 2016 и януари 2017 г., не е съвсем ясно. Освен че сега Борисов вече се оттегля от властта и няма нужда да „прави поведение“.

Но това не е всичко. Най-доброто от АПИ предстои.

В предспоследния работен ден на 2016 г. Пътната агенция реши да възобнови процедурата за възлагане на обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3.5 т. Срокът за кандидатстване беше сведен до няколко работни дни – 5 януари 2017 г. Индикативната стойност за изпълнение на обществената поръчка е 200 млн. лв. без ДДС.

Последва остра реакция от новоизбрания президент Румен Радев и от опозиционни политически лидери. На техните искания за спиране на поръчката  АПИ обясни, че тя поръчка не е нова, а само рестартирана след решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд. Все пак обществената поръчка беше отново спряна, но след нова жалба до КЗК.

Всичко това идва да покаже, че правителството на Борисов няма никакво намерение да спира с подписването на чувствителни договори в последните дни от своя живот. А това не е само проява на лош вкус.

Това е символ за цялостното управление на Борисов, изпълнено с противоречиви, вземани непублично и на тъмно решения, съмнителни корупционни практики, прикривани под мъглата на на фалшиви обещания за прозрачност и медийни дитирамби.

 

 

 

Категории Мнения, ПариЕтикети , , , , ,

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *