Как „държавният“ „Авионамс“ се оказа съвсем частен

Как „държавният“ „Авионамс“ се оказа съвсем частен

Премиерът Бойко Борисов е излъгал неколкократно в изказванията си, че държавата е откупила авиоремонтния военен завод

Денят е 2. август 2016 г. Премиерът Борисов е на редовна обиколка за откриване на обекти в Южна България. Част от мероприятието е и посещение на авиоремонтния завод “Авионамс”. “Заводът, който се намира на територията на авиобаза Граф Игнатиево, е вече на 100% държавен”, обявява пред служители и медии премиерът Борисов. Още вечерта телевизии, сайтове и радиостанции разпространяват благата вест. Думите на Борисов, естествено, не са поставени под никакви съмнения. А е трябвало.

Преместваме се напред във времето. Денят вече е 9 ноември 2016 г. Между двата тура на изборите за президент. Борисов и министрите му са в серия телевизионни гостувания, в които обясняват колко лошо ще стане, ако кандидатът на ГЕРБ Цецка Цачева загуби изборите. В гостуването си в предаването  “Лице в лице” по Би Ти Ви Борисов остро напада другия кандидат Румен Радев: “Първо му казах (разговор между двамата при връчване на рапорта за напускане на ВВС от ген. Румен Радев – бел. ред.), че “Авионамс” ше намера сеемсе милиона и за това, че по време на управление на БСП е приватизирано…”. И продължава: “Ние вложихме сеемсе и кусур милиона, откупихме си го обратно и сега в тоя завод се реформират българските МиГ-ове и СУ-та.”

Всичко звучи наистина чудесно. Единственият проблем е, че НИЩО от казаното от премиера в оставка Бойко Борисов не е вярно.

Официалната версия на Борисов и министрите му е, че “Авионамс” е държавен, тъй като е купен от Държавната консолидационна компания (ДКК), която е под прякото управление на икономическия министър Божидар Лукарски.

За акциите на “Авионамс” наистина има обявен през април 2016 г. търг от частен съдебен изпълнител (ЧСИ) Стоян Якимов. Той е проведен по искане на синдиците на КТБ и на него е бил предложен целият пакет акции на мажоритарния собственик на военния завод – «Хедж инвестмънт България» – близо 100% от дружеството. Според официалните резултати от търга за купувач ЧСИ е обявил ДКК, която е предложила минималната обявена цена от 28.9 млн. лв.

«Хедж инвестмънт» има необслужван дълг за малко над 35 млн. евро към КТБ и продажбата на акциите на «Авионамс» са по линия на това задължение. Но в търга опит за участие взема и мажоритарният собственик на „Хедж инвестмънт“– компанията EFV International Financial Ventures. Офшорната компания е предложила и по-висока цена – близо 40 млн. лв., но е отстранена от процедурата. Причината според ЧСИ е, че не е внесла депозит. Дали обаче ДКК е внесла, също не е ясно.

Цялата процедура по продажба на акциите на „Авионамс“ е оспорвана от „Хедж инвестмънт“ и делото достигна до Апелативния съд, откъдето е върнато към Софийски градски съд за разглеждане по същество.

Докато тази процедура не мине, държавата няма как да стане собственик на завода.

Това обаче не пречи на министър-председателя Борисов да игнорира съдебните решения.

Но този път той не е сам.

В отчета си за дейността към края на юни 2016 г. ДКК е описала „Авионамс“ като дъщерно дружество. Още преди да се сдобие с акциите. Описан е и механизмът на придобиването му. То, според ръководството на ДКК, се е извършило чрез банков заем от Българската банка за развитие. За да бъде отпуснат той, цялото предприятие ДКК, както и друго – „Ел Би Булгарикум“, са били заложени като цели предприятия.

Но в отчета на ДКК за края на септември „Авионамс“ липсва от списъка на дъщерните дружества. Нещо повече. Според доклада за дейността кредитът, отпуснат за покупката на „Авионамс“ не е усвоен. А това означава само едно – плащане за акциите няма.

Което пък означава, че инвестираните „сеемсе и кусур милиона“ са просто една лъжа. Поредната.

 

Категории Компании, Мнения, ПариЕтикети , ,

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *