Красимир Янков: Миков не оправда очакванията

А сега накъде?

Красимир Янков: Миков не оправда очакванията

Номинацията на Пеевски за ръководител на ДАНС имаше характеристиките на план за дискредитация на БСП от ДПС, смята депутатът на БСП и кандидат за председател на партията

Публикувано на Категории Политика Сподели

– Вие обявихте, че ще се кандидатирате за лидер на БСП. Несъмнено конкуренцията с настоящия лидер Михаил Миков и Корнелия Нинова няма да е лесна. Каква е вашата визия за лявото в България по принцип, и конкретно в БСП?

– Голяма част от отчетно-изборните конференции минаха и номинациите, които получих, ми дават достатъчно самочувствие с размера на подкрепата за моята кандидатура за председател на НС на БСП. Ако не бях пряк участник, щях да гласувам за различен кандидат от Нинова и Миков. Според мен Миков не оправда очакванията, а Корнелия Нинова има различни качества и компетентност от нужните за председател на партията ни. Много неадекватна е идеята й да бъде подложена на партиен референдум позицията ни към АБВ. Определям го като опит да прикрие личното й мнение, защото в партията нагласите са други. Или това да подкрепиш създаване на комисия за разследване на Русия заедно с Турция за намеса във вътрешната ни политика. Сериозно съм притеснен човек с такива възгледи да ни е председател. Аз съм против компроматната нечистоплътност, но има публични действия и позиции на политиците, които трябва да са обществено достояние. За да има прозрачност и прогнозируемост на решенията им.

Това, което искам да се случи с БСП, е хората отново да изговарят с респект тези три букви. Да стоят зад нас, като зад щит в борбата със социалната нищета. Лявото поведение на БСП е безалтернативно и никой ръководител не би се осмелил да подмени генералния курс. Въпросът е доколко това е обществено осезаемо. Обединяването на хора зад обща кауза не е сложно. Още повече, когато тази кауза е постигането на тяхното благосъстояние с гарантирани трудови доходи, общодостъпно здравеопазване, безплатното образование на децата им, достойните старини на родителите им; безопасност на улиците в големия град и надеждна защита на хората в малките села  срещу битовата престъпност. Това е задачата на БСП. Трябва да върнем доверието на хората и увереността им, че това е изпълнимо, да получим подкрепата, и да го материализираме чрез управлението на страната.

Много ме веселят изявления като "Ако стана председател, ще направя три неща или пет неща…"! А останалите "неща"? Кой и кога ще ги прави? Председателят на партията трябва да има концепцията и в голяма степен да е част от процесите в партията не в кратък период. Да познава партията и тя него именно в качеството му на партиен функционер. Когато казвам, че трябва промяна в организационните механизми в партията, имам конкретен план за оптимизиране на връзката и координацията между отделните нива в БСП. Зад думите ми за връщане авторитета на БСП има визия за начало на конкретни инициативи, които ще намерят обществена подкрепа. Това не е "таен план", а нещо, което ще оглася публично в навечерието на конгреса, защото наистина има голяма разлика в моите идеи за мерките за постигане практически резултати с тези на другите двама "основни претенденти".

В кампанията за председател на НС на БСП няма да цитирам като свои активи нищо от работата си като депутат. Не смятам, че тези неща трябва да бъдат смесвани. Постигането на отделни успехи в законодателните инициативи и фрагментарни, макар и с немалък параметър на ефективност промени в нормативната уредба не ни правят фактор с влияние за друга политика. Позицията ми относно работата на министър Бъчварова примерно, не е само заради подобряване превенцията срещу битовата престъпност или за подобряване на битовите условия на граничните полицаи. Да, това касае хиляди хора от системата за сигурност, техния социален статус, професионална подготовка, мотивация и т.н., но за мен по-важното е, че некадърното и зловредно управление на МВР е предпоставка за срив в националната сигурност. С този пример илюстрирам мащаба на ангажиментите на председателя на БСП. Не само отделен сегмент, а цялостен държавнически подход при създаване на управленската визия. Демографската криза е болезнена и неотложна тема, но тя не може да се реши само с целеви мерки, а с комплексен подход за подобряване на социалния статут на българина. Преките социални подходи са само първата бърза крачка. Неотложна!

– Няма съмнение, че БСП губи битки по време на избори от доста време насам и нещо трябва да се промени, за да влезе в ролята си на силна опозиция. Кои са причините партията да загуби обществена подкрепа?

– Ние имаме най-адекватните управленски програми. Когато сме в управлението изпълняваме обещаното в най-голяма степен, сравнено с други. Към нас очакванията са много по-големи. Не са да построим някакво количество километри магистрала. Наред с магистралите, образно казано, от нас се очаква да оправим и улицата, която води до всеки дом. Наглото антисоциално поведение на ГЕРБ не намира никакъв елемент на съпоставка с мащаба на постигнатите неща във всички сфери на социалната дейност, свършена от правителствата с участие или с мандата на БСП.

Да провеждаш социална политика е един непрекъснат процес, в който никога не се достигат мечтаните нива, защото потребностите, критериите за жизнен стандарт и размера на нужните доходи също нарастват непрекъснато. Лесно е да се провежда политика, която облагодетелства един тесен кръг, но когато задачата, която си си поставил, касае благосъстоянието на цялото общество, невъзможно е успехите да са бляскави и незабавни. Нужно е да се следват неотклонно принципите. А насреща имаме популистките партии, които без свян обещават всичко в кратки срокове.

След поредни такива управления суверенът е обезверен и обзет от апатия. Затова е ниската избирателна активност, която обрича болшинството българи да не са представени в парламента. Така се формира и мнимото болшинство на ГЕРБ. За тях гласуват по-малко от половината, на възползвалите се от правото си 40%. По точно, ГЕРБ са узурпирали властта с подкрепа на не повече от 18% от българските избиратели. И тук трябва да отговорим на въпроса за състоянието на БСП. Да, ние имаме нашите грешки и те бяха наказани. Получените резултати ни превърнаха в маломерна парламентарна група, без силата и тежестта да влияе на приеманите в народно събрание решения. Въпреки компрометираното с неадекватно кадрово поведение последно правителство на БСП, ние и в този кратък мандат демонстрирахме държавническо поведение. Социалистическо правителство никога не би вкарало страната в спиралата на задлъжнялост, в която ни въвлече ГЕРБ. 16 милиарда са непосилно бреме, което ще тежи на поколения българи.

– Какво вие лично смятате да направите след 8 май, ако станете лидер на партията? Към кои обществени групи ще се обърнете и какво ще е вашето послание към тях?

– От управлението на ГЕРБ са потърпевши всички, освен малък кръг лично облагодетелствани. Ето пример. Бойко Борисов спечели заради подкрепата на служителите на МВР, защото те гласуваха "за един от тях". Управлението на ГЕРБ съсипа МВР. В края на нашето управление 2005-2009, полицаите "пиха вода и пушиха" в протест заради некачествените обувки, с които бяха екипирани, и за увеличение на заплатите им. Този протест беше насърчен и ръководен от  Цветанов и съмишлениците на Борисов в системата. Какво се случи след това. Каква е ситуацията днес. Безбройни преструктурирания, замразени заплати, съкращения на служители, загубени социални придобивки, многохилядни протести на служителите от всички сектори на МВР. Казвам ви всичко това в желанието да разберете, че няма нито една професионална, съсловна, обществена, социална или възрастова група, която да не е ощетена от безобразното управление.

След 8 май, ако бъда избран за председател на НС на БСП, ще инициирам незабавно създаване на експертни групи, в които да се включи целият кадрови потенциал на партията. Да се направи бърз анализ и оценка от хора, принадлежащи на отделните браншове. Сега ситуацията е нестабилна и БСП трябва да има план за различни видове кризи, както и за бързи стабилизационни мерки при срив на управлението. Не "правителство в сянка", защото това свива кръга на участниците, легитимира конкретни лица за последващи претенции и не дава обхват на становищата. Вече чувам идеи за такова експертно персонифициране в различните секторни политики, но това е порочно.

Този период дава начало и на организационните ни мерки за навлизане в президентската кампания. Няма как да пренебрегнем който и да било детайл като елемент на държавността в програмата ни, като част от функциите на кандидата ни за президент на Република България. Президентските избори са ключови за мобилизацията на партията. Това ще стартирам веднага след 8 май. Ще застанем зад силен, обществено приет кандидат, олицетворител на неотклонната и принципна защита на националните интереси държавен глава.

– Политиците обикновено избягват да отговарят за бъдещите си политически партньорства, но не мога да не ви задам този въпрос като ваше лично мнение. Какво според вас трябва да е отношението на БСП към ДПС след промените, които настъпиха в тази партия?

Не избягвам отговорите, но ги давам тогава, когато за тях има смислен отговор. Цялото политическо пространство динамично се преструктурира. Възможна е появата на нови субекти. ДПС също преживява катарзис.

Има няколко непроменими критерия. Партньори могат да ни бъдат прогнозируеми политически субекти от левия спектър с последователност в политиката и ясна програма, която да отчита сходства с нашата визия за социална държава. Така, общо казано, освен партиите от коалиция "БСП лява България", може и да не са видими други партньори, но какво пък, реалностите може да продиктуват да се приемат безусловните ни изисквания за "леви стандарти" и от друг нов субект. Когато говорим за промяна на системата за данъчно облагане, не само да имаме подкрепа от партньорите, а подоходното облагане да е заложено в програмите им като фундаментална позиция за принципа им за солидарност и справедливост.

– Смятате ли, че негативите, които понесе левицата след кабинета „Орешарски“, се дължат в голяма степен до партньорството ви с ДПС?

– Защо всеки път ние трупаме негативи? Защото очакванията са БСП да е морален стожер и гарант за принципността и прозрчността в управлението, в което участва. Лютви Местан наскоро заяви, че е причинил разпада на кабинета „Орешарски“, защото смятал, че мястото на ДПС е в дясно управление. Кой може да даде гаранции, че това дясно управление не е било проектирано именно с дискредитация на БСП от партньора ни. Номинацията на Пеевски за ръководител на ДАНС има характеристиките на такъв план още при старта на правителството на Орешарски. Оказа се, че Лютви Местан не е ДПС. Беше уличен и отстранен не само за некоректност към партията си, а дори имаше обвинения от Ахмед Доган за действия в ущърб към Родината ни. След предишното управление с премиер Сергей Станишев излязохме омерзени от една фраза – "кой раздавал порциите". И всичко това изтрива от съзнанието на хората безбройните добри неща, които постигахме. Като започнем от "швейцарското правило" за гарантиране ритмичното повишение на пенсиите, броя на разкритите работни места, размера на привлечените чужди инвестиции и достигнем до приемането ни в ЕС, което стана именно при нашето управление. Популизмът и манипулацията на изборите от ГЕРБ надделя над прагматичните крачки за стабилизиране на икономиката и социалните права на хората.

– Кои ще са партиите, с които БСП никога не може да си партнира? Имате ли контакти с ДСБ, които се обявиха за опозиция на това управление?

– По дефиниция лявото и дясното имат диаметрални подходи и разнородни параметри за управленски политики. Извън решаването на кризисни въпроси, за които е нужен национален консенсус, не е логично обединението в общи правителства на партии, отдалечени в политическия спектър. Срещу нас, без изключение, стоят управленски проекти, а не партии на идейна основа. Те могат да правят компромиси в името на участието си във властта. Такъв е примерът с Реформаторите и конкретно с ДСБ. АБВ също. Проведоха предизборните си кампании, като декларираха, че няма да участват в съвместно управление с ГЕРБ и още по-малко в кабинет с премиер Бойко Борисов. Излъгаха гласоподавателите си. БСП не може да прави такива компромиси, за да присъства във властта.

– Ясно е вашето отношение към управлението на кабинета на Бойко Борисов? Кои обаче според вас са най-слабите места в него?

– Този кабинет се самоименува "Реформаторски". Така доби идентичност и ГЕРБ, като част от процесите, за които се бореше да олицетвори Реформаторският блок. Започнаха нарочените реформи и всяка една от тях катастрофира. Първи осъзна колко некадърно управление се задава министърът на вътрешните работи Вучков. Подаде оставка и разбиването на МВР стана неминуемо под ръководството на Бъчварова. Няма да навлизам в детайли и хронология на събитията. Системата отново е в реорганизация. Подготвя се нов закон. Служителите губят социални придобивки, лишени са от мотивация и работят при лоши условия и безобразна екипировка. Съдебната реформа също претърпя провал. Министърът подаде оставка и на негово място дойде човек от екипа на президента. Образованието стана повод за огромни скандали със съдържанието на учебните програми. Смяната на министъра беше неминуема. Два-три месеца след встъпването в длъжност на Меглена Кунева ведомството е на прага на нови брожения. Министър Ненчев, макар да е загубил обществен авторитет във връзка с безбройните си гафове, запазва поста си, за да не се дестабилизира кабинетът. Най-пълен облик на "кабинета Борисов 2" дава министър Москов, и по-точно, за какво го използва Бойко Борисов.

След оттеглянето на ДСБ Москов остана на поста си. Това, че Бойко Борисов го запази в екипа си, е демонстрация на две неща. Първо: нямат значение решенията на политическата сила коалиционен партньор, която го е номинирала. Второ: няма значение колко слаб министър е и колко е провалена управленската му стратегия. Москов остава. Засега! Няма го вече сговорчивия Борисов от началото на този мандат. Виждаме образа на развиващ се тоталитаризъм. От реформата на Москов страдат пациентите, или по-точно, всеки български гражданин. Управлението на сектор здравеопазване е толкова катастрофално, че целият бранш, лекарското съсловие е единно за оставка на Москов. Борисов казва не, и Москов "продължава напред". Суверенът получава нагледен урок! Не можете да свалите кабинета. Не можете да повлияете на управлението на Борисов, което е в интерес на един малък кръг. Докога хората ще търпят и трябва ли БСП да е безучастна? Вотът на недоверие не изчерпва ангажимента ни, защото не постигна успешен завършек. Сега задачата е да отстраним ГЕРБ от управлението.

– Казвали сте, че Изборният кодекс трябва да се промени. В кои пунктове?

– Едно единствено нещо може да модернизира изборния процес. Бързината и коректността на резултатите може да се постигне с машинно гласуване. Не електронно, а машинно. Другото необходимо е привеждането на избирателните списъци в достоверен вид. Изчистването на така наречените "мъртви души".

Обезобразяваме графичната визия на печатните материали с надписа, че купуването и продаването на гласове е престъпление, но още не сме постигнали ефективност в борбата и предотвратяването на този вид подмяна на естествения вот на суверена. Там трябва да се насочат усилията. Едни и същи лица извършват брокерство на гласове за различни партии в различни периоди, а липсва воля да се прекрати тази практика. Още много има какво да се желае от работата на МВР в тази посока.

– Като млад човек как виждате България и Европа след 20 години? В най-оптимистичния и най-песимистичния вариант?

– Политиците трябва да имат далечен хоризонт в делата си. Трябва да залагат позитивни политически предпоставки, които да са с далечна перспектива. Европейският съюз е такъв проект. Ако нямаше "арабска пролет", последствията, от които са негативни не само за региона, а и за света, но най-вече за Европа, интеграционният процес вървеше в ритъм и с все по отчетливи преимущества. Бежанската вълна от несигурните региони се превърна в реална заплаха за националната сигурност на всяка една страна членка на ЕС. Това сработи в различна степен за самостойните действия на държавите членки. Липсата на единно формирование, което да гарантира общата сигурност, даде ход на намирането на индивидуални решения. Унгария реагира най-категорично и обхватно. Така темата за съхраняването на националните държави стана отново актуална. България е под ударите на тази криза. Бежанската вълна, поради конкретни причини, заобикаля страната в мащаба на огромен поток, вълна, но по-малки групи непрекъснато нахлуват безконтролно през границата ни. Ако темповете се запазят, вероятността от подмяна на етническия и религиозен състав на България и Европа е реална.

Мисля, че действията трябва да бъдат единни. Да запазим Европейския съюз с обща концепция и създаване на единна система за сигурност. Като суверенна държава също да предприемем нужните едностранни мерки. Много важна е позицията ни за ролята и мястото на Русия при решаването на геополитическата криза, в която се намираме. Русия не може да бъде елиминирана като значим фактор. Тя има капацитет на световна сила, която с намесата си може да влияе срещу заплахите, пред които сме изправени. Намесата й в Сирия по безспорен начин го доказа. Санкциите срещу нея имат негативи в по-голяма степен за тези, които ги наложиха. България е най-ощетена. С Русия ние имаме специфична близост, защото имаме обща история, религия, култура, връзка между двата народа, вплетена във вековна традиция. Това няма измерител и не може да бъде променено от лимитирано времеви обстоятелства и събития.

Въпреки драматичното положение на икономиката ни опита да бъде ерозирана националната ни сигурност, културното ни и историческо наследство да бъде подменено и заличено, България не е пепелище! Ние имаме здрави темели и жар, които няма как да не запалят сърцата ни за нов подем. Управниците трябва да обичат на първо място народа си и България. Това да е видимо от решенията и действията им, а не от това, че са навлекли кафтани или потури на някой фолклорен фестивал. Връщайки се към въпроса ви, как виждам България след 20 години, отговарям: с оптимизъм: Ще живее България!

Категории Политика

Автор: Рени Нешкова

Рени Нешкова

4 коментара към “Красимир Янков: Миков не оправда очакванията”

  1. Имаийте предвид че в мрежата се готви да се създаде електорат на недоволните и не гласувалите !Нагласата на повече възрастни хора които страдат от бедност ,ако не направите чувствително да увеличите заслужените пенсий те ще оттеглят своята подкрепа Много трудно ще намерите подкрепа от млади майки и семейства които в момента са на работа те са наплашени че ако не гласуват за ГЕРБ ще бъдат уволнени .Рязко трябва да повишите пенсии и заплати за да ви чуят трябва да говорите постоянно в медийте и в народното събрание !В противен случай провала ви е предрешен!

  2. Промяна е нужна. Обновление или статукво- това е ситуацията. Аз съм за млади, енергични хора в политиката. Има нужда от силна лява партия. Ако БСП не е такава ще търпим нов вид тоталитаризъм – Бойков тоталитаризъм. Успешна смяна на поколенията!

  3. За всички е ясно, че Миков не оправда очакванията. Последните избори са неопровержимо доказателство.

  4. Мойте адмирации за позицията Ви относно работата на МВР г-жа Бъчварова.Всвоите изяви тя описва чудесно една камара проблеми като Реформата които още не са се случили а трябва.Трябва осезаема реформа.Общо взето правилни въпроси се поставят ;но и отговора на тях не труден.С ЗИДЗМВРсе смени статута на образно казано на ново назначените чиновници или самите поличаи ще се стигне до никакъв ефект.Един до друг една и съща дейност да вършат с различен статут .Н следващо място с прословутия чл.142 ал.1.т.1т.2 за назначаване на Държавни служители -мвр такива страхувайки се да не загубят социалните придобивки от 209те заплати до края на 2015 г. избързаха да се пенсионират иси ги получиха.Дори някой осъдиха МВР затова че закъсняха с изплащането им.Гражданите могат да имат доверие на такива служители постъпили в системата не по убеждение а от лични икономически интереси.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *