Кой стои зад поръчките

Тука има, тука нема…

Кой стои зад поръчките

Отмяната на търгове от премиера Борисов и разнобоят между него и министрите му защо точно се спират обществените поръчки неминуемо води до въпроса „а чии са пострадалите фирми“

Спрени обществени поръчки, опит за изчистване на имидж, поръчки за спиране на поръчки и заплахи с куршуми за спирането на спрените поръчки. Горе долу в този гротескно-експертен порядък се придвижи процесът по спиране и прекъсване на процедурата на няколко обществени поръчки за обекти с голямо „обществено внимание“. От 15 февруари насам, когато започна цялата операция, премиерът Борисов не подминава случай да спомене какво е сторил и как няма да допусне някой да се съмнява как се разпределя общественият ресурс. Ако за момент оставим встрани факта, че премиерът няма правомощия да спира тръжните процедури, още по-малко пък на общини, то изплува един важен въпрос:

Кой стои зад фирмите в „опрасканите“ поръчки

Най-онеправдани би трябвало да се чувстват в консорциума с лидер „ПСТ груп“. Заради спирането на поръчката за строителство на автомагистрала „Хемус“  „ПСТ груп“, „Хидрострой“, „Пътстрой Бургас“ и „Евро алианс тунели“ ще загубят близо 500 млн. лв.

„ПСТ груп“ е новият фаворит на властта. Само през 2015 г., без да се брои спечеленият търг за „Хемус“, компанията е спечелила 5 търга на Агенция пътна инфраструктура. Те са за около 12 млн. лв., което е пренебрежимо малка сума спрямо поръчката на годината. И все пак показват тенденция на успеваемост сред властта.

„ПСТ груп“ е считана за поделена собственост между Делян Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка.

Под името „Пътностроителна техника“ компанията дълго време беше в орбитата на хазартния бос Васил Божков като част от неговия „Холдинг пътища“. Но през април 2013 г. тя се озова в кипърската офшорна компания „Синистро трейдинг“. Последваха още две промени, при които „Ди Ви Ти Джи България“ от Британските Вирджински острови и „Галиано уърлдуайд лимитед“ също от Вирджинските острови прехвърлиха всички акции на кипърското Kolvik Services Ltd. Цялото дружество пък беше заложено в Първа инвестиционна банка. В борда на дружеството влязоха Иван Шарланджиев и Петко Хитров, които по това време са част и от управителния съвет на пловдивска цигарена фабрика „Юрий Гагарин“– едно от дружествата, в които ДПС депутатът наскоро се показа като собственик. Един от двамата представители на дружеството в момента пък е бившият заместник-министър на строителството в първото правителство на Бойко Борисов – Камен Кичев. Другият представител е Цветан Цонев, бивш изпълнителен директор на най-големия строителен фаворит в кабинета Борисов I – „Трейс“.

Втората по-обем отменена обществена поръчка е отново в строителството и е отново за „Хемус“. Консорциумът около „Джи Пи груп“ ще се размине 300 млн. лв. Дружеството е строител на бензиностанциите на „Лукойл“, построи новата централа на „Лукойл“ на бул. „Тодор Александров“, изгради и мост над езерото в голф комплекса в Правец. Все косвени връзки с управителя на „Лукойл България“ Валентин Златев. Той, разбира се, отрича да има общо с дружеството. Но Златев доста афектирано реагира на спряната обществена поръчка като зададе реторичния въпрос: „А ако мога аз да попитам управляващите: за какво ги правите тези търгове, като нямате пари за тях…“ Но едва ли и Златев, и официалните собственици на „Джи Пи груп“ ще си позволят повече критика към премиера. А обяснението е доста простичко.

Дружество изгради част от софийското метро в отсечката от бул. „Джеймс Баучер“ до "Хладилника"  в консорциум със „Станилов“. А този проект е за над 50 млн. лв. Компанията беше избрана за дострояването на Западната дъга за около 85 млн. лв. Отскоро пък започна строителството на част от новия лъч на метрото по бул. „Патриарх Евтимий“ за 94 млн. лв.

Най-сериозната кандидатура за трети онеправдан е на друго дружество от орбитата на Делян Пеевски «Водстрой 98». Компанията за няколко години се превърна от регионално сливенско ВиК дружество в национален строителен лидер, който участва в консорциуми, които са спечелили поръчки за строителство за над 800 млн. лв. «Водстрой 98» е бил фаворит за спечелване на поръчка за изграждане на горски пътища, обявена от Южноцентрално държаво предприятие. Търгът за 95 млн. лв. е спрян, а официалният и номинален собственик на „Водстрой 98“ Иван Мирински побърза да разпрати писмо до медиите, с което да обвинява издания, че са „бухалки“.

Мажоритарният собственик на лишената от лиценз Корпоративна търговска банка Цветан Василев пък съобщи, че не Иван Мирински е собственик на „Водстрой 98“, а Делян Пеевски. Още през лятото на 2014 г., преди банката да бъде затворена и в разгара на войната му с Пеевски Василев каза, че ДПС депутатът управлява чрез няколко марионетки, които си разпределят строителния бизнес с обществени поръчки. А Василев едва ли се е объркал кой кой е във „Водстрой 98“, тъй като компанията е била един от големите клиенти в банката.

Въпросът, който остава, е дали и премиерът Борисов добре знае кой кой е във фирмите, чиито поръчки спря. Това разбира се е повече реторичен въпрос. Отговорът повече от ясно е положителен. А след като премиерът знае, то как ли ще намери да компенсира поизгладнелите олигарси?

 

Категории Икономика

Автор: Мирослав Иванов

Мирослав Иванов се занимава с финансова журналистика повече от 10 години - по-голямата част от тях в печатни медии. Работил е за водещи икономически всекидневници в България, като „Пари“, а след придобиването му от Икономедиа и за наследника му „Капитал daily”. Има опит и от онлайн медии, включително и от поддържания от него блог. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *