Оплетени в поръчките

Оплетени в поръчките

Премиерът Бойко Борисов, финансовият министър Владислав Горанов и министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова се разминаха във версиите защо спират големите обществени поръчки

Обществени поръчки за близо 2 млрд. лв. бяха спрени само за три дни. Някои от поръчките са не само насрочени, но и с проведени търгове и за тях има избрани изпълнители. Сред спечелилите конкурси има компании, свързвани с ДПС депутата Делян Пеевски и управителя на „Лукойл България“ Валентин Златев. За спечелените конкурси от свързани с тях фирми се изписаха тонове мастило, но само допреди дни никой в управлението не даваше вид, че това го притеснява.

Логичният въпрос е какво става сега?

Само след един телефонен разговор с канцлера на Германия Ангела Мекрел, проведен в неделя, премиерът Борисов се развъртя и стопира набързо цели проекти.

Първо Борисов обяви, че е наредил на ресорния министър Лиляна Павлова незабавно да се спре изпълнението по обществената поръчка за строителството на автомагистрала „Хемус“. А, както вече добре знаем, това беше най-важният обект за властта. «Изграждането на автомагистрала „Хемус“ ще бъде приоритет №1 в бюджета на държавата за догодина. За всичко друго – каквото остане, защото „Хемус“ трябва да върви. Имаме ли тази магистрала, Северна България ще изглежда по друг начин.» Думите са на премиера Бойко Борисов и са от есента на 2015 г., казани по време на среща на върха на европейските министри по пътна инфраструктура.

В понеделник обаче Борисов възложи на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП) незабавно да предприемат действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на aвтомагистрала „Хемус” – ЛОТ 1 и ЛОТ 2."

Зад тези хубави абревиатури ЛОТ 1 и ЛОТ 2 стоят два договора за строителство на общо 60 км магистрала от Ябланица до Ловеч. Според проведените търгове 500 млн. лв. отиват в консорцум на свързваната с Делян Пеевски «ПСТ груп», която е заложена в Първа инвестиционна банка. Други 300 млн. лв. отиват в «Джи Пи груп», която е близка до управителя на «Лукойл България» Валентин Златев.

Именно коментарите за близостта на двамата до спечелилите конкурса фирми беше изложена като причина за крекратяването на конкурса.

Съвсем различна обаче беше версията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Според ведомството на Лиляна Павлова прекратяването на процедурите е заради липсата на осигурено финансиране.

Но и това се оказа предпоследна версия. Защото от Прага, където беше на среща на върха със страните от Вишеградската четворка Борисов обясни, че „е осигурил пари“ и те ще са от „контрабанда“. Едва ли премиерът е имал предвид, че държавата ще организира контрабанден канал и приходите от него ще отидат за строителството на магистрала. Най-вероятно Борисов има разчет колко точно средства „вповече“ ще останат в бюджета от „борбата с контрабандата“.

Това обяснение е на път да въведе нови категории във формирането на бюджетните разчети. То е и универсалното обяснение за някой нетипичен, неочакван и ненужен разход.

Но и тази версия се оказа, че е само текущ вариант. Защото Борисов имаше и алтернативен, ако „контрабандата“ нещо почне на куца. „Поръчал съм на Владислав Горанов да намери начин да осигури средствата“. А това преведено значи – заем.

Тук обаче в обяснението се включи и самият ресорен министър Павлова и кашата стана пълномаслена. Според Павлова е имало очакване, че „Хемус“ ще бъде одобрена за финансиране по „европейски програми“, но това не е станало. По които точно програми, не става ясно. Просто защото оперативните програми са разписани преди близо половин година и още при повеждането на търга за магистрала „Хемус“ на всички – и участници, и администратори беше ясно, че строителството ще става само и изцяло с бюджетни средства.   

Когато към „Хемус“ се добавиха поръчки за близо 100 млн. лв. за изграждане на горски пътища по проекти в системата на Министерството на земеделието и храните, спечелени от свързаната с Пеевски „Водстрой 98“, то нещата изглежда наистина загрубяха. В допълнение финансовият министър Владислав Горанов обяви, че и поръчката за 580 млн. лв. за издаване на нови документи за самоличност ще се преразглежда.

„Спирането на обществените поръчки от правителството не е самоцелно, искаме да разсеем всички съмнения за нещо задкулисно“, обяви министър Горанов.

Малко преди него премиерът Борисов се провикна от Прага: „Чух, че някакви гадове са казали, че едва ли не външни посолства или партньори ми били казали да спра конкурса. Това са гадове, които лъжат, мамят, медии-бухалки и негодници.“

Ако обаче Горанов и Борисов казват истината и не някакви „гадове“ са ги накарали да спрат конкурсите, ами те самите са изпитали внезапна потребност, то дължат отговор защо и защо сега.

Понеже обяснението на финансовия министър, че „по-добре късно, отколкото никога“ е несериозно.

Спирането на поръчките без ясни обяснения отвори пътя за спекулации, че е в сила сюжетна линия, при която Борисов иска да се дистанцира от Пеевски. И дори да ореже възможностите му за финансиране. Това само дни, след като Турция потвърди, че Пеевски и почетният председател на ДПС имат забрана за влизане в страната.

Наслагването на геополитически количествени случайности често води до вътрешнополитически качествени изменения. Сега ни остава само да ги регистрираме.

 

 

Категории Финанси

Автор: Редакция "Трансмедия"

Bio

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *