Ще  има ли самостоятелен Закон за пациента

Здравните пакети са рамки, но много хора ще излязат извън тях

Ще има ли самостоятелен Закон за пациента

1 200 българи категорично подкрепят идеята за този закон

За основни проблеми, с които се сблъскват пациентите в нашата страна, разговаряме с Петко Кенанов, председател на пациентската организация Конфедерация „Защита на здравето".  В нея членуват общо 20 обединения – асоциации, фондации, дружества.

Господин Кенанов, казват, че там, където няма закон, има беззаконие. Може ли все още неприетият от Народното събрание Закон за правата на пациента да се свърже с това твърдение?

– От времето на социализма  до ден днешен правата на пациента са разхвърлени в няколко документа, но липсва самостоятелен Закон за пациента. Досега  няколко политически сили изразяваха готовност да го въведат, обаче в последния миг нещата се променяха. В момента управляващите са съгласни, че трябва да го има, но казват, че не му е сега времето.  Да, ама 25 години демокрация минаха и човешкият живот понякога не е толкова дълъг.

Какво се случва при липсата на самостоятелен Закон за пациента? Лекарите и болниците  отдавна са търговци, но срещу тях стоят болни хора, търсещи помощ, а не потребители на медицински услуги. Ако на пациентите се гледа като на потребители, което законът ще регламентира, правата им ще са много по-ясни. Ето защо е важно той да действа. Иначе, Вие го казахте – все по-често  ще се сблъскваме с беззакония и неуредици.

Бихте ли дали конкретен пример.

– Когато се изразходва обществен ресурс следва да се дава оправдателен документ. Този харч трябва да бъде строго надзираван от пациентите, защото това са нашите пари. Правилно е всеки, който се лекува в болница, да получава касова бележка и да е на ясно колко средства са изразходени за терапията му от наличния обществен ресурс. В бележката трябва да се описват всички процедури, манипулации, лекарства и разходи за престоя. Едва  тогава документацията по клиничната пътека би следвало да отива в здравната каса.

Какво представлява проектът „Национална кампания за пациентски политики"?

– Заедно с Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) направихме една брошура, която  всъщност е моментна снимка, илюстрираща правата на здравноосигурените лица. Тя помага на поциентите  да ползват полагащата им се медицинска помощ, заплатена от НЗОК.  Текстовете в брошурата са на здравната каса. Наши са средствата за оформлението на книжката и нейното разпространение, понеже обикаляме областните градове.

Най-важната част при тези обиколки е инициативата за Закон за пациента. Провеждаме  анкета, с основен въпрос – необходим ли е Закон за пациента в България. Досега разполагаме с  1 200 попълнени анкети от общо подготвените 3 000. Още на сегашния етап е ясно, че гражданите категорично желаят закон, който да регламентира техните права като пациенти. Надяваме се този път в Народното събрание наистина да ни чуят, защото болният човек трябва да бъде в центъра на здравната реформа.

Може ли да се приеме, че днешният пациент е наистина информиран чрез т.нар. информирано съгласие?

Към документа за информирано съгласие в болниците се отнасят доста формално. А всъщност медикът е длъжен да обясни на своя пациент какво ще бъде лечението. Това обаче не винаги се случва. Някои от процедурите се пропускат, но се описват в епикризата. Когато се даде документ на пациента и там е отбелязано колко струва лечението му, той може  много по-точно да установи има ли пропуски и, ако те са безспорен факт, да не подпише касовата бележка. Без нея здравното заведение няма да получи пари от НЗОК.

– Дали касовата бележка е начин да се спре източването на здравната каса?

– Смятам, че т.нар. източване ще се спре едва след въвеждане на електронното досие на пациента.

– Как ще коментирате разделянето на медицинската помощ в пакети?

– Ние, от Конфедерация „Защита на здравето" не сме наясно какъв ще бъде достъпът до лечение след това разделяне. А и лекарите също не знаят. Здравните пакети са рамки и много хора ще излязат извън тях. Няма как в крайна сметка това да не се отрази негативно върху  качеството на медицинските услуги.

 

Категории Моделът

Автор: Ваня Шипочлиева

Д-р Ваня Шипочлиева, д.м. е завършила медицина във ВМИ  - София и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Придобила е специалност по социална медицина и организация на здравеопазването. Защитила е дисертация за ролята на медиите в процеса на здравната реформа. Автор е на стотици публикации в научни и популярни издания.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *