Как МОН цели с един куршум два големи заека

Реформи? Не, само имитации

Как МОН цели с един куршум два големи заека

Планира се драстично намаляване на часовете по основни предмети, включително и чужди езици

Министерството на образованието и науката е планирало да уцели с един куршум два заека – и то какви зайци! С няколко хитроумни хватки те ще намалят дебита на потока, наричан „изтичането на мозъци“, и едновременно с това ще допринесат за решаване на демографския проблем.

Тези планове предвиждат драстично намаляване броя на задължителните часове по ключови предмети, сред които дори първият чужд език в езиковите гимназии – от 4 часа седмично става само 2 часа. Толкова са сега и толкова ще останат часовете по втория чужд език. Обществена тайна е, че с два часа седмично този втори език не се научава в училище.

Планира се също така и премахване на обучението по основни предмети като история, биология, химия, физика във втория гимназиален етап (XI и XII клас), сериозно се намаляват часовете по информатика, по философия, орязва се и обучението по изкуствата.

С помощта на тази чудесна, лесна, директно приложима и евтина „реформа“ МОН без много приказки и кандърми решава основни проблеми на обществото и държавата, като демографската криза и всички произтичащи от нея беди. Как ще стане ли?

Ето как. Чрез новите си планове министерството ще ограничи силно възможността на завършилите училище младежи да учат в чужбина.

Защото българските ученици стават силно неконкурентоспособни, тъй като няма да могат да покрият изискванията на чуждите университети за минималния задължителен хорариум и по чисто формален признак ще бъдат лишени от възможността да продължат образованието си в чужбина.

Новите планове дават часове за обучение по избираеми предмети, но учениците ще могат да избират само от предметите в задължителната им програма за годината (т.е. само български, математика, език, гражданско образование или спорт). Например ако искат да учат биология и химия, за да се подготвят за изпитите за медицина, няма да могат да посочат тези предмети като задължително-избираеми. Има и факултативни часове, в които могат да се учат и предмети извън предвидените в задължителната програма. Но тези факултативни часове няма как да са достатъчни, нито могат да допълнят хорариума на кандидатстващите в чужбина.

МОН не е аргументирало засега предложените промени, не е предизвикало обществена дискусия, много е вероятно да не е търсило експертно или някакво друго мнение извън министерството. Но и така се вижда недалновидното планиране, което очевидно не е в полза на учениците.

А в чия полза е тогава? Според някои от това ще спечелят хората с частните уроци. Според други става дума за лобистка политика на нашите университети, които все повече закъсват за кадри. А може би става дума за обичайното имитиране на дейност и псевдореформи.

От тази дейност обаче става все по-ясно, че е по-добре да не правиш нищо, отколкото да правиш нищо. Особено когато "нищото" се поднася в целофан с панделка.

Категории Политика

Автор: Рени Нешкова

Рени Нешкова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *