Ларгото е сред най-посещаваните места в столицата. Снимка: авторът
Все повече западни туристи пристигат в София, за да посетят оперно представление – на открито или в сградата на операта; балетни и концертни постановки. Те комбинират посещението с разходки, шопинг, хапване в интересни ресторанти. За тази тенденция потвърдиха и търговски директори на четири и петзвездни хотели, които бележат ръст в уикенд заетостта си с между 15 и 20 на сто. „Това не са безпосочни гости, те предварително са научили по интернет какво ги интересува, те идват с готови адреси, понякога и с билети. Просто викат такси и отиват на адреса, където е събитието. Те знаят и в кои ресторанти искат да отидат, не питат, дошли са, защото си знаят.“ – казва Петрана Грахльова, която ръководи търговската дейност на няколко висококатегорийни хотела в София.
„За шест години бележим устойчив ръст в броя на туристите в столицата със седем на сто, но към края на септември София е привлекла 10 процента повече туристи спрямо същия период на предходната година.“ Това каза кметът Йорданка Фандъкова на среща с туристическия бранш и ръководството на Софийски туристически регион.
Софийски туристически регион бе създаден в съотвествие с изискванията на предишния Закон за туризма според който страната бе разделена на туристически региони и всеки от тях трябваше да създаде своя туристическа организация. Почти веднага бе учредена софийската с председател Витан Иванов, няколко години по-късно се конституира и Пловдивски туристически регион и с това всичко приключи.
В новия Закона за туризма, приет през 2013 г. също е указано, че такива организации трябва да бъдат създадени, но поради липса на нормативни документи, които да уреждат правилата за създаването им, нищо повече не се случи.
На 20 октомври, 2015 г. министърът на туризма Николина Ангелкова заяви, че от всички 13 наредби предвидени в закона, половината са готови, а другите ще бъдат завършени до края на настоящата година.
Председателят на Софийски туристически регион Витан Иванов отбеляза, че липсата на такава структура на друго място в България накара и Банско да се включи към столичната организация, за да може да бъде представяно в програмата на региона за реклама.
Йорданка Фандъкова отчете, че около 70 на сто от нощувките в София са в хотели до четири звезди, а общият ръст на туристите за изминалите шест години е около 40 на сто.
„Освен видимите обекти, които са в етап на завършване, сред бъдещите туристически атракции е програмата за възстановяване на старите къщи, за да може и фасадите им да са привлекателни за очите на гостите на града.“ – каза още Фандъкова и допълни, че през 2018 г. градът трябва да е във върхова форма, защото тогава София е обявена за Международна столица на спорта и в същата година в периода 1 юли – 31 декември 2018 г., България за първи път поема ротационното председателство на Съвета на Европейския съюз.
До края на октомври за първи път, след няколкогодишно закъснение, за първи път и у нас започва да работи дневна туристическа карта. В повечето държави тя е с името Pass – London Pass, Rome Pass.
Със закупуването на такава карта на преференциална цена клиентът получава достъп до група музеи, понякога се включва и цената на градски транспорт, както и отстъпки в някои магазини и заведения. Ако цената за билет в един музей в Лондон е 20 лири, то дневната карта за всички платени места, които човек смогне да обиколи е 39 лири. Спестяват се над 100 лири! В големите европейски градове, които разполагат с десетки музеи, картата може да се купи за ден, два, седмица.
В нашата карта се включват десет музея, като сред тях е и новият детски изследователски музей Музейко. Националният исторически музей обаче категорично е отказал да бъде включен в тази карта и за него гостите ще си плащат отделен билет.
Софийската туристическа карта обаче се казва „Карта София“ или на латиница „Karta Sofia“. Причината? След като общината обявява идеята си, частна фирма запазва името Sofia Pass и се опитва да го продаде на общината.
На този етап сред недостатъците на туристическата ни индустрия е липсата на достатъчно разнообразни сувенири, свързани с местата, които хората разглеждат – копия на картини, исторически артефеакти и други под формата на магнитчета, значки, чаши и други предмети. Подаръчните продукти в София са сред най-евтините в Европа, но не са съобразени с всяко от посещаваните места, а туристите търсят точно това, признават от общината.