Само за последната година скокът в онлайн пазаруването на българите е с 35 на сто, сочи проучване на Националния статистически институт (НСИ).
Изгодните оферти, възможността всяка стока да бъде върната обратно без обяснение и удобството човек да избира като си седи пред компютъра е причина за рязък скок у нас в онлайн пазаруването от български електронни магазини. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Последното проучване за навиците на българите да купуват онлайн показва, че в 58 на сто от случаите те намират по-изгодна цена за сходен продукт, който са намерили в магазинната мрежа. Други проявяват хитрост: пробват дрехи или обувки от марката, която ги интересува, за да са сигурни кой е техният номер, а после намират същия артикул онлайн, но на по-изгодна цена.
Много от търговците започнаха да правят онлайн кампании, като за една и съща стока цената в магазина е с около 15% по-висока от тази, която се дава при поръчка през компютъра. Освен това самите търговци следят цените в интернет на конкуренцията и това дава реална възможност за избор.
За мнозина проблем е плащането онлайн, защото се страхуват за сигурността на картата си. Затова електронните магазини у нас работят по два основни начина: едните предлагат разплащане с въвеждане на номер на кредитна карта; възможност за плащане през българската система за гарантирани разплащания Ипей, през международната система Paypal, където обаче се начислява и такса като процент от платената сума; на банкомат, през Изипей или с наложен платеж. Другите онлайн търговци работят само с наложен платеж, като се включва и цената за пощенските разходи.
Около една трета от търговците правят безплатна доставка когато се прави онлайн плащане. Други са поставили праг от 130 или 150 лв., за да дойде поръчката безплатно.
При плащане през българската система Ипей, удобството идва от факта, че самата система не притежава информация за номера на платежното средство. Регистрацията на картите в сайта се прави извън компютъра и така никой не може да се добере до данните на пластиката.
Неудобствата на онлайн шопинга обаче идват от относително бавната доставка – за повече от половината търговци идването на поръчания продукт е след месец. Много от българските производители обаче вече са направили свои онлайн магазини и гарантират, че стоката ще бъде при клиента до два или три дни. Като екстра се предлага отваряне, оглеждане (пробване) на стоката и едва тогава купувачът да реши дали си я иска или не.
От куриерски фирми обаче споделят, че в последните две години са свидетели на нова странна мода: хора поръчват през компютъра почти ежедневно по нещо – дрехи, посуда, обувки, козметика – практически всичко, а после не отиват да си вземат поръчката. Тъй като тя е с наложен платеж, разходът остава само за търговеца, който веднъж я е пратил, а после трябва да плати за това да си я получи обратно.
„Някакви хора си седят на компютъра и си цъкат „купи“, „купи“, „купи“, а нямат никакво намерение да взимат каквото и да било.“ – разказват служителите в куриерската фирма. Те обаче не са чували да са правени черни списъци на несериозни купувачи.
Според Закона за електронна търговия всяка стока може да бъде върната в 14-дневен срок, стига да не е била употребявана, а изискването да бъде във вида в който е получена се отнася до запазване на оригиналната опаковка и етикетите. Разбира се, клиентът плаща и разхода по връщането, но ако едни обувки струват 150 лв, цената за препоръчана пратка с Български пощи излиза около 2-3 лв.
Само преди дни обаче от КЗП изпратиха писмо с което цитираха името на онлайн търговец, който грубо нарушава закона, отказва да върне парите на клиенти, които са върнали стоките си.
Димитър Маргаритов уточнява, че колкото и изгодно да изглежда едно предложение онлайн и на картинка, всеки трябва да провери дали в сайта е отбелязано името на фирмата и нейният физически адрес в страната. Ако като контакт е даден само мобилен номер и форма за задаване на въпроси, препоръчително е човек да не рискува парите си на такова място. Дори този търговец да предлага стока срещу наложен платеж, ако съществува оплакване, човек не може да си върне дефектната или непотребна покупка на имейл адрес.
Преди да потвърди избора си, всеки трябва да види коя е крайната цена, която ще плати с включени такси (ако са предвидени такива) и пощенските разходи.