Новата реклама на България не е за България

Резилиада

Новата реклама на България не е за България

Как министър Ангелкова се превърна в агент за продуктово позициониране на „Ню Бояна филм“

Новата реклама за туризма в България не е ни за туризъм, ни за България. Това е динамично послание, което цели привличане на нови продуценти към снимачната база на „Ню Бояна филм“, която е в България, но нека е ясно: посланието няма допирна точка с туризма. Видеото е промо за киносредите и министерски подкрепена презентация за възможностите на частната българска студия.

Имената от световното кино Салма Хайек, Джейсън Стейтъм, Антонио Бандерас,  Ейдриън Броуди и Силвестър Сталоун в нито един момент не казват: „Елате в България за туризъм! Аз почивам тук и съм вери хепи!“ Не – актьорите казват колко са доволни от професионализма на екипите, които са работили с тях и от гостоприемството на хората, където са отседнали.

Истината е, че същите тези звезди и в Северна Корея ще получат същия „уелкъм“ – в противен случай тези звезди не биха стояли и ден на негостоприемна земя.

В един от кадрите се вижда и името на самата студия. На това му се казва „продуктово позициониране“ и фактът, че накрая е лепнато логото на българския туризъм изобщо не прави клипа про-български.

За хората с усет към изпипаната видеоистория ще стане видно, че кадрите между отделните участници в клипа също нямат допирна точка с туризма. Това е така, защото те са елементи от филми, които са снимани на наша територия и никога не са целели разкриване на красоти със съответното заснемане.

Показан е Софийски университет от три ракурса, едно грозно зимно езеро, дете, което подскача в гръб, още малко мрачни кадри, един кацащ гълъб, катеричка на дърво и Сталоун, който казва „България е мястото, където да бъдете“, а зад гърба му се вижда земя, сякаш изорана от ядрен взрив.

Все пак в туристическия сектор гоним пълнеж на СПА, планински, културен туризъм. Нека бъде попитан един хотелиер, един туроператор как ще се възползва от този клип. И отговорът на всички би бил еднакъв: „Никак“.

Самите участници в клипа говорят за това колко добре са се почуствали в България като участници във филмови продукции, а не като туристи.

Ни един от тях обаче не изрича думите: „В България снимах филм, в България ще доведа семейството и приятелите си на почивка.“

Още един факт е, че всички тези актьори си тръгват от страната в мига, в който работата им на терен приключи и никой от тях не е хукнал да опознава тракийските артефакти, например.

По повод този рекламен клип министърът на туризма Николина Ангелкова каза, че този той не струва нито стотинка на държавата, а всеки от тези актьори взима поне седемцифрена сума за рекламата на каквото и да е, да не говорим за цяла държава.

Нека е ясно, че нито един от участниците в клипа не рекламира България, а само споделя, че към него са се отнасяли добре, докато е снимал филм в България.

Ангелкова поясни, че клипът ще бъде излъчен като промо преди прожекцията на българския филм „Съдилището“, номиринан за „Оскар“. Целта е да се превърнем в дестинация за заснемане на още, по-мащабни и по-скъпи продукции. Това може да се приеме за цел, но думите, че такъв клип ще привлече повече туристи е фантасмагория. Най-малкото защото в нито един от тези филми България не е представена като България с интересна дестинация, а всяка от локациите би трябвало да е друго място. Затова и примерът с филма „Плажът“, заснет в Тайланд с Лео Ди Каприо е неправилен: в целия филм става ясно, че събитието се развива в Тайланд.

Примерът за това как шестте филма от „Игра на тронове“, заснет в Хърватия са допринесли за ръст от около 20 на сто ръст в броя на туристите и то предимно млади хора е много добър, но първо ние още нямаме такъв мащабен филм и второ – Хърватия е страна за всякакви туристи, защото 80 на сто от тях са индивидуални туристи, докато в България 80 на сто трябва да дойдат с организирани чартъри.

И какво ще научат непосветените в тайните на българското гостоприемство от Салма Хайек: „Малкото, което успях да усетя от хората, храната и виното беше наистина прекрасно.“ Следва кадър с вдигане на наздравица и в ляво седи забрадена жена. Изображение на съвременната българка? Не, просто приложент кадър от филм, заснет у нас.

Според Антонио Бандерас: „Има страхотни професионалисти в България, защото те знаят много и се работи лесно.“ Със сигурност е така. И кой турист ще се впечатли от професионалната оценка за заснемането на филми?

Режисьорът Том Кърк (несъмнено познат в професионалните среди) казва: „В много голяма близост има езера, планини реки.“

Ами стига да не говорим за пустинята Гоби, това е валидно за абсолютно всяка държава по света. Ейдриан Броуди: „Хората са много добри и мили.“

Някой спец по внушенията да обясни на кой туризъм се отразява изречението на продуцента Лез Уелдън (туристите ще паднат от вълнение като го видят!): „Това е място на което можеш да снимаш екшън филми, филми в епоха и романтични филми.“

То ако е за въпрос, идеални сме и за снимане на праисторически филми – и пещери имаме.

Да не говорим, че музиката в клипа изключително целенасочено не подсказва каквато и да е връзка с България – няма ни етно елемент, ни дори балкански подтекст. Някакви звуци дрънчат.

По време на 21-та Генерална Асамблея на Световната организация по туризъм (UNWTO) в Колумбия, участвахме в конкурс за рекламен видеоклип. За Европа първенството взе Унгария с клип от 1 мин. 35 сек. Нашето протяжно и безпосочно послание се точеше повече от 4 минути.

Тоест ние нямаме проблем да произведем произволно количество рекламни клипове.

В рекламните напъни за промотиране на вътрешния туризъм, финансираната с 2,2 млн.лв. европари кампания "Скритото пред очите ти" се оказа пълен и категоричен провал. В този случай настоящето ръководство на министерството няма абсолютно никаква вина – зад изпълнителите застана кухата фирма на бивш ръководен фактор от ведомството, но двата клипа, произведени до момента представляват еманация на непрофесионализма. Едни пари бяха похарчени и който трябваше взе своето.  Колкото до клипа, с който се представихме в Меделин, той също няма смисъл: малко вълнички, малко планинички, залези, изгреви… Всичко набутано в четири минути.

Едва когато когато Сталоун мине редом с кукери и свали от главата си кукерска маска – ето това е рекламен удар! Когато Салма Хайек облече народна носия на фестивала на киселото мляко, това вече Е реклама.

За да е ясно: нито една световна кинозвезда не рекламира българския туризъм и не биха го направили без да им се плати подобаващо за това.

Защо на представянето на клипа на присъстваше директорът на „Ню Бояна филмс“ Ярив Лернер? Защото той е лицето на студията, която позволи на министерството да ползва откъси от техни филми за цели, които неясно защо от Министерство на туризма наричат рекламни за сектора. Това, че от бюджетът не е даден нито лев за изработката на клипа е повече от ясно – той е в интерес на студията и е събран от вече заснети кадри.

Ключовият момент е, че тепърва от националния бюджет ще бъде платено клипът да се разпространява.

 

 

Категории Икономика

Автор: Борислав Ждребев

Борислав Ждребев е изкуствовед

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *